קרב סלנקמן


בתאריך 19 לאוגוסט 1691 התייצבו שני צבאות בסלנקמן, 40 ק"מ צפונית לבלגרד שבסרביה, אז חלק מהאימפריה העוסמאנית. מצד אחד עמד צבאה של האימפריה העוסמאנית בפיקודו של הואזיר הגדול פאזיל מוסטפה פאשה קופרולו. מן העבר השני צבא האימפריה הרומית הקדושה בפיקודו של לודויג וילהלם (או לואי גיום כפי שקראו לו כשנולד בצרפת) מרגרב (מרקיז) בדן בדן, הרוזן הקרואטי אדם זרינסקי, וסגן הוויווד הסרבי יובן מונסטריליה. לעוסמאנים היו כ-50 אלף חיילים ו-158 תותחים לעומת 33 אלף חיילים ותשעים תותחים לצד הנוצרי.
בשלב זה האימפריה העוסמאנית הייתה בנסיגה משטחי כיבושה באירופה, היא נכשלה במצור על וינה, נסוגה מהונגריה, ואבדה את בוסניה וסרביה. העוסמאנים שאפו להחזיר לעצמם את בלגרד, לשם כך היה עליהם להלחם באימפריה הרומית הקדושה, תחת שלטון בית הבסבורג, מיש שלמעשה החזיקה את החזית מול העוסמאנים בחזית האירופית.
תחילה הצבאות עמדו זה מול זה ללא תנועה. בשלב זה מרגרב בדן בדן החליט לגרור את העוסמאנים ללחימה ולסגת לסלנקמן. חיל הפרשים העוסמאני החל בהתקפה. ונראה היה שהם בעמת יתרון. אולם הפרשים העוסמאנים היו מצוידים בציוד ירוד, האספקה שלהם הייתה לוקה בחסר, ועל אף יתרונם המספרי, הם לא יכלו להתמודד מול הצבא האוסטרי- גרמניה המאומן היטב ומול הארטילריה  של לודויג מבדן בדן. הקרב שהחל ביתרון עוסמאני הפך לטבח של ממש, כאשר הצבא העוסמאני הובס בצורה קשה ואבד כ-25 אלף חיילים, כולל את מפקדו מוסטפה פאשה קופרולו. יתר הצבא העוסמאני נאלץ לסגת משדה הקרב בבושת פנים.
בעקבות הניצחון הוענק למרגרב בדן בדן הכינוי לודויג הטורקי.

תמונות:
1. תחריט של הקרב
2-3 מדליית זיכרון שהוצאה לכבודו של מרגרב בדן בדן בידי לאופולד קיסר האימפריה הרומית הקדושה מעשה ידיו של האמן גאורג האוטש
4. עמוד אודות הקרב מתוך ספר לימוד צבאי עוסמאני מהמאה ה-19
5. לודוויג וילהלם מרגרב בדן בדן, צייר לא ידוע, המוזיאון להיסטוריה צבאית בווינה
6. לודוויג וילהלם מרגרב בדן בדן, מנצח את העוסמאנים צייר פרדיננד קלר 1878 הגלריה הלאומית לאמנות בקרלסרוהה
7. קפרולו פזיל מוסטפה פאשה מתוך הגרסה הטורקית של אנציקלופדיה תרבות

 לפוסט בפייסבוק





תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק