קרב מגידו הקרב המתועד הקדום ביותר

המלחמה הקדומה ביותר שמתועדת בכתב כבר בתקופתה (להבדיל ממלחמות שמסורות עליהן עברו בעל פה ותועדו מאוחר יותר) נערכה בארץ ישראל. מדובר בקרב מגידו, שנערך לפי הכתוב בשנה ה-23 למלכותו של פרעה תחותמס השלישי מלך מצרים. ביום ה-21 לחודש הראשון בעונה השלישית. כרגיל בהיסטוריוגרפיה של מצרים יש מחלוקות לגבי התאריך המדויק, אבל מדובר במחצית הראשונה של המאה ה-15 לפני הספירה.
תחותמס השלישי נלחם נגד קואליציה של מלכים, בראשם עמד מלך קדש, אליו הצטרפו בני מיתני (המכונים במקרא חורים) והאמורו (האמורים) וכמובן מלכה הכנעני של מגידו. כולם מרדו בשלטונה של מצרים וכינסו את צבאותיהם בקרבת מגידו, צומת מרכזי בדרך המסחר בין מצרים למסופוטמיה.
תחותמס השלישי עמד בראש צבא של כעשרת אלפים חיילים, שכלל רגלים ומרכבות. הצבא המצרי שהגיע דרך ואדי ערה, הפתיע את צבא קדש כאשר הגיע לאזור מגידו באישון לילה והחל בהתקפה השכם בבוקר. המצרים גברו על האויב, ולקחו שלל, אך הניצחון לא היה מוחץ ורבים מלוחמי הקואליציה נכנסו לחומות מגידו והתבצרו בה. בעקבות כך החל מצור מצרי של שבעה חודשים על מגידו. בסופו של דבר העיר נאלצה להיכנע למצרים. פרעה כבש את העיר אך לא טבח בתושביה. הוא וצבאו חזרו למצרים עמוסי שלל.
תמונות:
1. לוחית שנהב עם ציור של מלך כנעני וחצרו שנמצאה במגידו מתוך אנציקלופדיה תרבות
2. פסל של תחותמס השלישי מתקופתו מתוך אנציקלופדיה תרבות
3. תחותמס השלישי בקרב מגידו
4. תחותמס השלישי במגידו צייר  הרברט הרג'ט
5. קרב מגידו צייר איגור דזיס
6. תבליט ממשקדש קרנק שבמצרים המראה את תחותמס השלישי משפיל את אויביו
7. מצבת הניצחון של תחותמס השלישי במקדש אמון בג'בל ברקל שבסודן (כיום במוזיאון בוסטון לאמנות יפה)
לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק