מלחמת לון


בארבעה בנובמבר 1203 מת דירק רוזן הולנד. לדירק נולדו רק בנות, שרק אחת מהן, אדה, שרדה אחרי מותו. בעקבות כך הורה לפני מותו להוריש את שלטונו לאחיו וילם רוזן פריזלנד. אשתו של דירק, אליד ואן קליף, לא הסכימה לכך ורצתה שבתה תירש את אביה, אולם כיוון שחוקי הירושה אסרו על נשים לרשת את השלטון, החליטה להשיא את אדה לפני לווית בעלה. אדה בת ה-15 חותנה עם הרוזן לודוויק השני ון לון והזוג
עבר לגור בטירת ליידן. הם ציפו לנאמנותו של הדוד מפריזלנד, אבל כמובן שהוא לא הסכים לוותר על מה שהובטח לו בצוואת אביו. וזה מה שגרם לפרוץ מלחמת ירושה שמכונה מלחמת לון.
מלחמת הירושה עוררה עניין גם מחוץ להולנד. לכוחותיהם של אדה ולודוויק חברו צרפת והשושלת הגרמנית הוהנשטאופן. ואילו לכוחות וילם חברו אנגליה והשושלת הגרמנית ולפן, כאשר ברקע עומד המאבק בין שתי השושלות הגרמניות על השלטון באימפריה הרומית הקדושה. בנוסף על אלה חברו לכוחות לודוויג גם פלנדריה, לימבורג, ברבנט, אוטרכט וליאז' (כולם מחוזות בבלגיה והולנד של ימינו).
כבר בתחילת המלחמה השתלטו כוחותיו של וילם על טירת פריזלנד, לקחו את אדה בשבי ושלחו אותה לאנגליה. לודויק מצידו השתלט על הולנד בשנת 1204 וניסה להשיב את וילם חזרה לפריזלנד. בשנת 1205 חל מפנה וידו של וילם הייתה על העליונה.
בתחילת 1206 לודוויק וכוחותיו נסוגו מהולנד, אולם כוחות וילם רדפו אחריהם, והביסו אותם בקרב על נהר זייל.
לודוויק החליט לשאת ולתת עם וילם. ב-14 באוקטובר 1206 נחתם חוזה ברוז' בתיווכו של רוזן בראבנט. הוחלט לחלק את הולנד בין שני הרוזנים. וילם קבל את זילנד ואת אזור חרטראודנברח. לודוויק מאידך קבל את שאר הולנד. יחד עם זאת ככל הנראה וילם היה שליט דה פקטו של כל הולנד, וכינה את עצמו רוזן הולנד. בשנת 1207 שלח לודוויק את אחיו ארנולד לאנגליה תמורת שחרור אשתו אדה, וותר על כל שאיפותיו לשלוט בהולנד.
תמונות:
1. נישואי אדה ולודוויק ציור מהמאה ה-15
2. כיבוש טירת ליידן צייר ריינר וינקלס 1785
3. דירק השביעי רוזן הולנד צייר הנדריק ון הסל
4. וילם מפריזלנד צייר הנדריק ון הסל
לפוסט בפייסבוק






תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק