נפילת טרביזונד

ב-1453 נפלה האימפריה קונסטנטינופול בירת האימפריה הביזנטית בידי סולטן האימפריה העוסמאנית מהמט השני "הכובש" (https://www.facebook.com/historiaolamit/posts/492653307555877). אבל כזוכור מפוסט קודם עדיין נותרה אימפריה יוונית רומית נוספת, שנפרדה מהאימפריה הביזנטית, אימפריית טרביזונד על שפת הים השחור, בשטח טורקיה של ימינו, לא רחוק מהגבול עם גאורגיה (https://www.facebook.com/historiaolamit/posts/534156740072200).
נפילת קונסטנטינופול, ומדינות אחרות בשטחה של טורקיה של ימינו גרמה לנפילת טרביזונד תחת הקיסר דוד מגאס קומננוס, המכונה דוד מטרביזונד, לעניין של זמן בלבד.
מהמט הכובש וצבאו צרו על טרביזונד בתקופה של כמעט שנה שלמה בין 14 לספטמבר 1460 ל-15 באוגוסט 1461. הצבא העוסמאני מנה 80 אלף פרשים, 60 אלף רגלים, 210 ספינות ומספר תותחי ענק. מולם עמדו רק 10,000 חיילים יוונים שהגנו על העיר. הקיסר דוד קומננוס, ניסה לפעול בדרך שהצילה את עירו מפולשים מספר פעמים בעבר, והציע לסולטן שיעלה לו מס ויהפוך לוסאל שלו. אולם מהמט הכובש היה נחוש לכבוש את טרביזונד וסרב.
ב-21 הימים האחרונים של המצור ניהלו מגני טרביזונד מלחמת גבורה נואשת, אבל הכניעה הייתה בלתי נמנעת.
גאורגיוס אמירוזס ה-פרוטווסטיאריוס (תפקיד חצר) נשלח לנהל את המשא ומתן על הכניעה מול הסולטן מהמט. התנאים אותם בקש בכניעה היו כבוד לחייהם ורכושם של תושבי .
טרביזונד ושיתאפשר לקיסר המודח להמשיך את חייו בעיר סרס שבמקדוניה.
עם זאת טרביזונד נבזזה, ורבים מתושביה נשבו ונמכרו לעבדים.
הסולטן חלק את תושבי טרביזונד לשלוש קבוצות. קבוצה אחת יושבה בקונסטנטינופול. קבוצה שניה הפכה לעבדים של הסולטן ומקורביו. לקבוצה שלישית הותר להשאר באזור הסובב את טרביזונד אך לא בעיר עצמה.
בנוסף על כך 800 נערים יוונים מטרביזונד אוסלמו וגויסו לחיל היניצ'רים (https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=590883334399540&id=477237389097469).
הקיסר המודח דוד קומננוס הועבר לאזור נהר סטירמון שם המשיך לחיות את חייו יחד עם בני משפחתו. אלא שבשנת 1463 נפגש באדריאנופול (כיום אדירנה שבטורקיה) עם דמיטריוס פליאולוגוס, בן לשושלת המלוכה הביזנטית ודספוט מחוז הפלופונסוס שביוון לשעבר. מהמט הכובש חשד שהם מנהלים קשר למרד. בעקבות כך דוד מטרביזונד הוצא להורג בראשון לנובמבר 1463 יחד עם שבעה משמונת בניו וכמה מנכדיו, גופותיהם הוצגו לראווה על חומת קונסטנטינופול, הוא הפך לקדוש של הכנסייה האורתודוכסית. אשתו הקיסרית לשעבר הלנה קנטקוזנה  חפרה בעצמה את קבריהם וקברה אותם. היא שלמה לסולטן סכום עצום כדי שיחוס על חייה, והעבירה את יתר חייה לבושה בלבוש שק.
תמונות:
1.דוד מגאס קומננוס קיסר טרביזונד האחרון נכנע למהמט הכובש
2. כנסיית איה סופיה בטרביזונד
3. פרסקו שמציג את דוד קומננוס יחד עם בניו גאורגיוס בסיליוס ומנואל ואחיינו אלכסיוס
4. נפילתה של טרביזונד של אנטוניו ג'ובאני די טומאסו. ציור שצויר בסמוך לנפילת העיר ונמצא כיום במוזיאון מטרופוליטן בניו יורק. ברקע ניתן לראות את העיר קונסטנטינופול, על אף שמאות קילומטרים מפרדים בין שתי הערים
5. לוחם מטרביזונד בשנת 1461 צייר אנגוס מקברייד
6. הלנה קוברת את בעלה איור לספר "הקיסרית מטרביזונד" מאת לודוויג שטורך
7. קרב בין טרביזונדים לעוסמאנים צייר גורשקוב
לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק