קרב דנאנקן


האימפריה הע'זנאוית (קרי רזנאוית, לפעמים נכתב גם גזנאוית) הייתה אימפריה שהוקמה בשנת 997 בידי מחמוד מע'זנה, טורקי אתני שהשתלט על שטח באפגניסטן של ימינו וכבש בהמשך גם שטחים בצפון הודו ובפקיסטן של ימינו. הייתה זו אחת מהמדינות הראשונות באסלאם שהכריזו עצמאות מהח'ליפות הערבית העבאסית. מבחינה תרבותית ולשונית העדיפה האימפריה את התרבות הפרסית, שהייתה שפת החצר שלה, ובה החלה תחיית הלשון והתרבות הפרסית, שהחלו לדעוך בעקבות כיבוש האימפריה הססאנית בידי הערבים.
באותה תקופה בדיוק שלטה בבגדאד, מושבו של הח'ליף העבאסי שושלת של ואזירים גדולים ממוצא פרסי, השושלת הבוויהית, שהייתה מוסלמית שיעית. הדבר היה לצנינים בעיני כוח צבאי חדש- הטורקים הסלג'וקים, שרצו לגרש מהשלטון על מנהיג העולם הסוני את השיעים "הכופרים".
בשנת 1030 שלט באימפריה הע'זנאוית מסעוד מע'זנה. הטורקים הסלג'וקים בפיקודם של הסולטן טוגריל בג ושל אחיו צ'גרי בג, פשטו על שטחי האימפריה הע'זנאוית. מסעוד רצה לשים לדבר סוף ובשנת 1039 הכריז מלחמה על הסלג'וקים.
צבאו של מסעוד שמנה לפי המקורות 50 אלף חיילים ופילי מלחמה הודיים, פשט על שטחי הסלג'וקים. החיילים הסלג'וקיים, שהיו פרשים קלים הקשו מאוד על הע'זנאוים, שהיו חמושים בנשק כבד. בנוסף הצליחו לנתק להם את קווי האספקה, וסתמו את הבארות, מה שהיה קריטי באזור הלחימה המדברי, וגרם לכך שהע'זנאים היו מותשים ובמורל ירוד. בינתיים הסלג'וקים נערכו למתקפת נגד.
ב-23 למאי 1040 התקיף הצבא הסלג'וקי שמנה יותר מ15 אלף חיילים את הצבא הע'זנאוי בקרבת דנאנקן (כיום בטורקמניסטן). הקרב הסתיים בניצחון סלג'וקי מוחץ. בעקבות הקרב כבשו הסלג'וקים את שטחי הע'זנאוים באסיה המרכזית, וצמצמו את שטח שלטונם להודו. מסעוד האשים את המצביא עלי דאייה בכישלון וכלא אותו. אולם רבים ראו את מסעוד כאשם בתבוסה, הם שחררו את אחיו מוחמד ממאסרו והמליכו אותו במקום מסעוד. בשנת 1055 כבשו טוגריל בג והסלג'וקים את בגדאד והורידו את הבוויהים מהשלטון.
תמונות: מיניאטורות פרסיות של קרב דנאנקן

לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק