יאנוש הוניאדי מציל את בלגרד


בשנת 1453 ניסה הסולטן העוסמאני מהמט השני, הכובש, להמשיך את השגיו אחרי כיבוש קונסטנטינופול, ולהכניע את ממלכת הונגריה. לצורך כך היה עליו להכיניע את מבצר העיר בלגראד, שבסרביה. הונגרי ממוצא ולאכי, יאנוש הוניאדי, החל להתארגן לפלישה בשנת 1455 וגייס צבא וצי. האפיפיור קליקסטוס השלישי הודיע שהקרב על בלגראד יחרוץ את גורלה של הנצרות והורה להתפלל לניצחון הנוצרים ועל צלצול פעמוני הכנסיות למען ניצחונם, מסורת צלצול הצהריים ממשיכה עד היום. נזיר פרנציסקני בשם ג'ובני דה קפיסטרנו, עשה נפשות בקרב איכרים ופשוטי עם שהתגיסו להגנה על בלגראד עם נשקם הדל. על המצודה בבלגראד פקדו מיהאי סילאגי ולסלו הוניאדי, בנו של יאנוש.
ב-4 ביולי 1456 צבא עוסמאני של 60-70 אלף חיילים התחיל את המצור על מצודת בלגראד. רק 7000 חיילים הונגרים וסרבים הגנו על המצודה. יאנוש הוניאדי שהה אז בדרום הונגריה, וכשנודע לו על המצור, הוא וקפיסטרנו החלו לנוע לכיוון בלגראד, יחד מנו כוחותיהם כ40-50 אלף איש. בינתיים מגיני בלגראד המעטים נעזרו במצודה המצוינת כדי לבלום את האויב.
ב-14 ביולי 1456 הגיע הוניאדי לבלגראד. הוא שבר את המצור מכיוון הנהר, כשהטביע 27 כלי שיט עוסמאניים, והרס את הצי הסולטני. אך המצור היבשתי נמשך. ב21 ליולי הורה הסולטן לחייליו לפרוץ לתוך המצודה, שירי תותחים פער בה מספר חורים. הוניאדי הורה להשליך מסביב לחומה עצים המצופים בחומר דליק ולהצית אותם. מה שבלם את התקפת העוסמאנים. אלו שכן הצליחו לפרוץ. הובסו בידי כוחותיו של סילאגי. חייל עוסמאני, כמעט הצליח להניף את הדגל הסולטני, אולם נהרג בידי חייל סרבי בשם טיטוס דוגביץ'. בעקבות כך קבל טיטוס דוגביץ' כעבור שלוש שנים תואר אצולה ממלך הונגריה מתיאש הוניאדי, בנו של יאנוש הוניאדי.
בשלב מסוים עבר הכוח הנוצרי מהגנה להתקפה. העוסמאנים לא הצליחו לבלום את ההתקפה הנוצרית . הסולטן עצמו נפצע מירי חץ ברגלו. בסופו של דבר העוסמאנים ניצלו את חשכת הלילה, ונסוגו משדה הקרב, חזרה לאיסטנבול. הניצחון גרם לבלימה זמנית של ההתפשטות העוסמאנית באירופה. יאנוש הוניאדי עצמו מת מדבר ב11 באוגוסט 1456.
תמונות:
1. גבורתו של טיטוס דוגביץ', ציור הונגרי מהמאה ה-19
2. הקרב על בלגרד ציור הונגרי מהמאה ה-19. במרכז, ג'ובאני דה קפיסטרנו כשצלב בידו
3. מצודת בלגראד- מתוך אנציקלופדיה תרבות
4. יאנוש הוניאדי
לפוסט בפייסבוק



תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק