"הסכם וינדזור"- ההסכם הבין לאומי העתיק בעולם

פרננדו הראשון מלך פורטוגל מת בשנת 1383 ולא השאיר אחריו בן זכר. בתו היחידה הנסיכה ביאטריש, הייתה נשואה לחואן הראשון מלך קסטיליה. הבורגנות בפורטוגל לא הסכימה לכך שתירש את כס המלוכה בפורטוגל, מה שיכפיף אותה לממלכת קסטיליה. בעקבות כך החלה מלחמת אזרחים בפורטוגל ומלחמה בין פורטוגל לקסטיליה. היות שבאותם ימים בדיוק התרחשה במקביל מלחמת מאה השנים בין אנגליה וצרפת, התערבו שתי המדינות בנעשה בפורטוגל. אנגליה לצד פורטוגל (מדינות בעלת ידידות מסורתית בת מאות שנים). וצרפת לטובת קסטיליה. מספר קרבות נערכו בין הצדדים בשנים 1383-5 ובכולם פורטוגל נצחה. בשנת 1385, הכריז על עצמו ז'ואאו דוכס אביש, כמלך פורטוגל ז'ואאו הראשון, הוא החל לגייס תמיכה בערי פורטוגל. הקסטיליאנים ראו בהכרזה מעשה בגידה ופלשו לפורטוגל עם כוח של 31 אלף חיילים. הקסטיליאנים הובסו בידי הפורטוגזים בקרב טרנקוסו.
בשלב זה החליטו ז'ואאו ובעלי בריתו האנגלים לקחת את היוזמה ולעברו להתקפה. הם החליטו לארוב לכוח הקסטיליאני באלז'וברוטה. הפורטוגזים ובני בריתם האנגלים כיתרו את הקסטיליאנים ובני בריתם הצרפתים. תוך שעה בלבד נחל הצבא הקסטיליאני תבוסה ניצחת. הפורטוגזים לכדו את הדגל הקסטיליאני. הקסטיליאנים, שחשבו שמלכם נהרג, נסוגו בבהלה משדה הקרב. המלך חואן ברח משדה הקרב, כשהוא משאיר את חייליו ללא מפקד. כמות ההרוגים של הקסטיליאנים הייתה כה גדולה, שז'ואאו מלך פורטוגל רחם על אלו ששרדו, ואפשר להם לחזור הביתה. בקסטיליה הוכרז אבל לאומי עד חג המולד של 1387.
בעקבות הניצחון, שנחשב למלחמת העצמאות של פורטוגל הוקם בבטליה שבפורטוגל, מנזר סנטה מריה של הניצחון בקרב. בשנת 1386 נחתמה בין אנגליה לפורטוגל הסכם הגנה ושיתוף פעולה הדדי, "הסכם וינדזור".. הסכם זה שקיים עד היום הוא ההסכם הבין לאומי העתיק בעולם.

לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק