האימפריה הרומית חוזרת לרומא

יוסטיניאנוס הראשון שלט באימפריה הרומית המזרחית הביזנטית בשנים 527-565. בשנות שלטונו התפשטה האימפריה מערבה, וכמעט שחזרה את גודלה של האימפריה הרומית המקורית. עד ימי יוסטיניאנוס האימפריה כללה את הבלקן אנטוליה, המזרח התיכון ומצרים. בשנים 533-534 כבשו הביזנטים את החלק המערבי של צפון אפריקה מידי הונדאלים. בראש הביזנטים התבלט מצביא מצוין ושמו בליסריוס. בנוסף על כך נכבשו גם סרדיניה, קורסיקה והאיים הבלאריים.
אבל לחדש את האימפריה הרומית בלי לכבוש את רומא זה לא באמת לחדש. בשנים 535 כבשו הביזנטים את איטליה מידי האוסטרוגותים, תחילה את סיציליה, אחר כך את נאפולי. ב9 בדצמבר 536 שוב כבשה האימפריה הרומית את רומא. כאן גאונותו הצבאית של בליסריוס באה לידי ביטוי כאשר צבאו שמנה כ5000 חיילים התבצר ברומא ועמד בפני מצור של ויטיגיס מלך האוסתרוגותים וצבאו הגדול שנמשך מפברואר 537 עד מרץ 538. באותו זמן שלח יוסטיניאנוס לאיטליה מצביא מצוין נוסף בשם נרסס. אלא שמתחים בין השניים גרמו לו לחזור במהרה לביזנטיון. בינתיים כבשו הביזנטים את מילאנו והפסידו אותה לאוסתרוגותים. בשנת 540 כבש בליסריוס את רוואנה בירתם של האוסתרוגותים, והעיר בה ישב עד 476 הקיסר הרומי המערבי. האוסתרוגותים הציעו לבליסריוס את תואר קיסר האימפריה הרומית המערבית, בדיוק כאשר הגיעה משלחת של יוסטיניאנוס מקונסטנטינופול לדון אתם בשלום בתנאי שיעזבו את האזור שצפונית לנהר פו. אלא שבליסריוס נקרא שוב לקונסטנטינופול מביא איתו כשבויים את ויטיגיס ואת אשתו מטסונתה.
בשנים 541-2 מצביאים אוסתרוגותים שונים כמו אילדיברד אלאריק וטוטילה כבשו מידי הרומאים מחדש חלקים באיטליה, וכמעט כבשו את כולה מחדש. ב544 בליסריוס שוב נשלח לאיטליה, אך סבל ממחסור בכוח אדם, והצליח בקושי רב להתקדם בכיבושיו. העיר רומא החליפה ידיים 3 פעמים עד 550. טוטילה אף העז לתקוף את הביזנטים בסיציליה ובמגרשם הביתי ביוון. בסופו של דבר נשלחו 35 אלף חיילים בפיקוד נרסס לאיטליה. ביוני 552 הם כבשו מחדש את בירת האוסטרוגותים רוואנה. הם הביסו אותם בקרב בוסטה גלוריום. טוטילה עצמו נשחט בידי הביזנטים בקרב מונס לקטריוס באוקטובר 552. והאוסתרוגותים נשברו. ב554 עצרו הביזנטים ניסיון פלישה של הפרנקים מצרפת בקסילינום. כיבוש איטליה הושלם הוצב בה צבא ביזנטי של 16 אלף חיילים. הכיבוש עלה לביזנטים 300 אלף ליברות זהב. בתקופת יוסטיניאנוס נבנתה ברוואנה בסיליקת סן ויטאלה המפורסמת בה מונצחים עד היום יוסטיניאנוס ואשתו תאודורה. במקביל לכיבוש איטליה מחדש כבשו הביזנטים גם את היספניה מידי הויזיגותים. ב552 נשלח כוח של 2000 חיילים וכבשו את קרתגנה ואת חלקו הדרומי של חצי האי האיברי.
תמונות:
1. יוסטיניאנוס מתוך העולם מראשיתו ועד ימינו צייר סרג'יו ריצאטו
2. קרב בין הביזנטים בפיקוד בליסריוס לאוסתרוגותים באיטליה
3-4 יוסטיניאנוס ותאודורה, פסיפסים מבסיליקת סן ויטאלה ברוואנה. מימינו של יוסטיניאנוס עומד נרסס ומשמאלו בליסריוס





תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק