הולנד נגד שוודיה בים


בשנת 1654 שוודיה של המלך קרל העשירי הטילה מצור על העיר דנציג (כיום גדנסק שבפולין). הולנד, שהיו לה עסקים רבים בדנציג, שהייתה מרכז ליצוא חיטה באזור הים הבלטי, נפגעה מאוד מהמצור. בלחץ סוחרי אמסטרדם נשלח צי הולנדי בן 42 ספינות בפיקוד אדמירל אובדם לים הבלטי. בעקבות כך השוודים הפסיקו את המצור ונחתם הסכם שלום בינם לבין הולנד. דנציג הכרזה נמל ניטרלי.
אבל השוודים לא הפסיקו את שאיפתם להשתלט על הים הבלטי. בעקבות כך הולנד כרתה ברית הגנתית של דנמרק, והבהירה שלא תסבול נסיונות השתלטות על מסלולי הסחר ואזורי ההשפעה שלה. השוודים פנו למלחמה נגד פולין והובסו. פרדריק השלישי מלך דנמרק נצל את ההזדמנות להכריז מלחמה עם שוודיה. המלחמה הסתימה בספטמבר 1658 בתבוסה דנית צורבת. השוודים רצו להפוך את דנמרק למדינת חסות שלהם וחסמו את נמל אורסונד, מה שהיה מכה קשה לסחר ההולנדי. השגריר ההולנדי בדנמרק, ון באונינחן, לחץ על הדנים לסרב לכל הצעה שוודית, בעקבות כך פלשו השוודים לדנמרק, וקופנהאגן הייתה תחת מצור.
באוקטובר 1658 יצא צי הולנדי של 35 ספינות בפיקוד אובדם במטרה להפסיק את המצור השוודי.
ב29 לאוקטובר הייתה התקלות בין הצי ההולנדי לצי השוודי בפיקוד וראנגל בקרבת מיצר אורסונד. הצי הדני מצידו לא יכול היה לצאת מהנמל ולסייע להולנדים, כי הרוחות לא אפשרו זאת. מאידך מזג האוויר דווקא היה בעזרם של ההולנדים, שהצליחו להביס את השוודים וגרם להם לסגת מהמצור. השוודים אבדו 5 ספינות לעומת ספינה הולנדית אחת. מספר האבדות שבויים והרוגים של שני הצדדים היה דומה. לכאורה לא הייתה הכרעה בשדה הקרב אבל היה ניצחון טקטי חשוב להולנדים

תמונה מאת יאן אברהמס ביירסטאראטן

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק