המלחמה הפונית הראשונה


במאה השלישית לפני הספירה שתי מדינות משני עברי הים התיכון נחשבו לחזקות בעולם האחת היא רומא השניה היא קרת חדשת הידועה יותר בשמה הרומי קרתגו. רומא נודעה בצבא היבשה שלה ואילו קרתגו בצי הטוב בעולם. קרתגו גם שלטה בחלק ניכר מאיי הים התיכון, האיים הבלאריים, קורסיקה, סיציליה סרדיניה וחופי ספרד. בהתחלה היחסים בין שתי המדינות היו טובים, אבל השלמת כיבוש כל איטליה בידי רומא קרב בין הטריטוריות של השתים, והחלה מתיחות, בשנת 264 לפני הספירה החלה המלחמה בין רומא לקרתגו שנודעה כמלחמה הפונית הראשונה. ולמעשה החל מאבק בן 118 שנה שכלל שלוש מלחמות פוניות עליהן דברנו בפוסטים בעבר.
המלחמה החלה בפלישה רומאית לאי סיציליה. תחילה הרומאים הביסו את קרתגו, הביסו את המושבות היווניות סירקוזה ואגריגנטיום ופנו לכבוש את פלרמו טרפני ומרסלה.
קרתגו מצידה החלה להזרים את הצי שלה מאפריקה לכיוון סיציליה. מהלך שהיה בעיתי מאוד מבחינת הרומאים- לא היה לרומא צי מלחמה. עד מהרה נבנה צי רומאי, על בנייתו ואימונו היה אחראי הסנאטור קאיוס דוליוס.
קאיוס הבין שהצי הרומי שנבנה בזמן קצר לא יכול להתחרות בצי הקרתגני המאומן בלחימה ימית. הוא החליט להפוך את המלחמה הימית למלחמה יבשתית. על הספינות הרומיות הותקנו גשרים מתרוממים מסתובבים, אליהם חוברו קרסים גדולים, הקרסים הושלכו לספינות הקרתגניות, ואפשרו מעבר של חיילים רומיים לספינות הקרתגניות ומלחמה פנים אל פנים בין החיילים.
באביב 260 לפה"ס התרחשה מול חוף מילאצו ההתנגשות הראשונה בין הציים. הקרתגנים, בטוחים בעליונותם הצבאית, תכננו תמרון ימי. עד מהרה הושלכו הווים, החיילים הרומים עברו לספינות הקרתגניות, והחלו בקרב פנים אל פנים מול הקרתגנים המופתעים. קאיוס דוליוס ידע שאי אפשר לנצח את רומא בקרב יבשתי. למרות שנלחמו כמיטב יכולתם, הקרתגנים הובסו.
הרומאים, מעודדים מניצחונם, החליטו להמשיך את המלחמה מול קרתגו במגרש הביתי שלה באפריקה. בשנת 256 לפני הספירה נחת הצבא הרומי בפיקוד הקונסול רגולוס בקרבת קלופאה, מזרחית לקרתגו. קרתגו, שבאותם ימים לא הייתה חזקה בלוחמה יבשתית מינתה למפקדה את קסנטיפוס, יווני מספרטה, שהיה ידוע כמפקד מצוין. בשנת 255 התנגשו שני הצבאות ליד העיר טוניס הצבא הרומי הובס בצורה קשה. מבין 20 אלף חיילים רומיים רק 2000 הצליחו לחזור למחנה בקלופאה. השאר נהרגו או נשבו. גם הקונסול רגולוס נפל בשבי. האסון הרומי התגבר כאשר שני שליש מהצי הרומי נהרס בסערה בקרבת סיציליה.
מעודדים מנצחונם, הקרתגנים שוב ניסו לכבוש את סיציליה. שבע שנים התנהלה מלחמה בין שני הצבאות על אדמת האי, כאשר אף אחד מהצדדים לא מגיע להכרעה. הרומאים הבינו שכדי לסיים אחת ולתמיד עם המלחמה, אין להם ברירה אלא להתמודד עם קרתגו בים. בשנת 241 לפני הספירה הגיע צי רומי של 200 ספינות מול מבצר טרפני הקרתגני שבסיציליה. הקרתגנים שלחו נגדם צי של 400 ספינות. הרומאים רשמו ניצחון מרשים. 50 ספינות קרתגניות הוטבעו ו70 נלכדו. רומא הוכיחה שהיא יכולה להלחם גם בלוחמה ימית רגילה. קרתגו בקשה שלום עם רומא, ונסוגה נסיגה מלאה מסיציליה. כל זה רק פתיח למלחמה הפונית השניה ולמצביא קרתגני גדול בשם חניבעל.
תמונות:
1. קרב מילאצו מתוך אנציקלופדיה תרבות צייר ג'וזפה ברטולי
2. קרב מילאצו צייר ג'וזפה ראווה
3. קרב טוניס צייר איגור דזיס

לפוסט בפייסבוק


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק