שערוריית סוסורלוק

ב-3 בנובמבר 1996 בשעה 19:25 ארעה בסוסורלוק שבטורקיה תאונת דרכים בה התנגשה מכונית מרצדס שחורה במשאית. תאונה זו חשפה את אחד הסקנדלים הגדולים בתולדות טורקיה. בהתנגשות נהרגו שלושה מנוסעי המכונית הוסיין קוג'דא-בכיר לשעבר במשטרת איסטנבול, עבדוללה צ'טלי- מנהיג ארגון הזאבים האפורים, ארגון טרור פאן טורקי בעל נטיות פאשיסטיות וגזעניות. הוא היה מבוקש על רצח וסחר סמים, התאונה חשפה שהוא היה כנראה גם סוכן משטרתי, גונג'ה אוס- מלכת יופי לשעבר שנודעה בקשריה עם הפשע המאורגן.
הנוסע הרביעי שרק נפצע היה חבר הפרלמנט סדאט בוג'ק.
בנוסף על הצרוף המחשיד בין משטרה פשע וטרור, נמצאו על גופו של צ'טלי 2600 דולר אמריקאי ו44.5 מיליוןלירות טורקיות (בערך של ימי האינפלציה). על גופו נמצא גם רשיון נהיגיה של אדם בשם מהמט אזבאי חתום בידי מהמט אע'אר שר המשפטים עד 1996 ואחר כך שר הפנים. ברכב נמצאו גם 7 אקדחים, 10 מחסניות, כ-300 כדורי אקדח ושתי לוחיות זיהוי לרכב מאיסטנבול.
הפרשה חשפה לכאורה את מה שרבים טענו בטורקיה- שתוף פעולה נסתר בין כוחות הביטחון הטורקיים, פוליטיקאים, ארגוני פשע וארגון הטרור הטורקי הלאומני הזאבים האפורים. שתוף פעולה זה מכונה "המדינה העמוקה" לכאורה ארגוני הטרור והפשע מסייעים לטורקיה במאבקה בגורמים פוליטיים לא רצויים ובטרור הכורדי, ואלה בתמורה מעלימים עין ממעשי פשע. הפוליטיקאים נהנים גם מטובות הנאה שונות.
בעקבות הפרשה הודיע שר הפנים אע'אר על התפטרותו, מפקד משטרת איסטנבול ובכירים אחרים הושעו מתפקידם. גל מחאה שטף את המדינה בתאריכים 1 בפברואר 1997 ועד ה-28 בפברואר 1997, כאשר בשעה 21:00 כל יום כובו האורות בכל רחבי המדינה במה שכונה "דקת חשכה למען אור תמיד". מחאת החושך הסתימה בגלל הדחתו של ראש הממשלה האיסלמיסט נג'מטין ארבקן בידי הצבא.
בעקבות הפרשיה נפתחו שתי ועדות חקירה. הראשונה לא מצאה אשמים וסגרה את התיק. בעקבות מחאה ועדת חקירה נוספת פרלמנטרית קבעה שאכן היה קשר בין גורמי ביטחון, פשע פוליטיקאים וארגון הזאבים האפורים ויש אומרים גם עם הFBI. קשר שמגיע עד שנות השבעים בהם היו מאבקי טרור בין הזאבים האפורים לקומוניסטים שהגיעו לשפיכות דמים ונבלמו בהפיכת 1980

לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק