הפיכת 1980 בטורקיה

סוף שנות השבעים היו תקופה מדממת בהיסטוריה של טורקיה. לקראת סוף העשור היו בממוצע עשר התנקשויות ביום. מרביתן היו קשורות במאבק בין הימין הקיצוני לשמאל הקיצוני. בשמאל היה זה מצידו של ארגון "הדרך המהפכנית" ארגון טרור קומוניסטי, שנתמך כמובן בידי ברית המועצות. מימין מדובר היה בארגון "הזאבים האפורים"- ארגון פאן טורקי פאשיסטי וגזעני, שקשור למפלגה הפוליטית MHP. ב1977 בצעו הזאבים האפורים את הטבח בכיכר טקסים באיסטנבול בו נהרגו 35 איש בהפגנת שמאל לציון 1 במאי. ב1978 ערכו טבח בסטודנטים באוניברסיטת בהצ'הליבלר באנקרה. באותה שנה בצעו פיגוע בו נהרגו בעיר קהרמנמרש יותר מ100 אנשים בני הדת העלאוית. רק ב1978 היו בטורקיה 3319 התקפות של הזאבים האפורים בהן נהרגו 831 איש ונפצעו 3121. בין הקרבנות של הארגון היה שם שמוכר לחובבי הכדורסל האירופי, עורך העיתון מילייט אבדי איפקצ'י שנרצח ב1979. הדרך המהפכנית מצידה נמצאה אחראית לרצח 5388 בני אדם עד 1980. בנוסף על כך כלכלת טורקיה הייתה בשפל חסר תקדים, סבלה מאינפלציה עצומה, משבר נפט חמור ואף חשש לרעב.
בעקבות כך פרצה ב12 לספטמבר 1980 הפיכה צבאית בפיקוד הרמטכ"ל גנרל קנאן אוורן. ההפיכה הייתה עקובה מדם. 50 איש הוצאו להורג. מעל חצי מיליון בני אדם נעצרו. ומאות מתו בכלא. 14 אלף איש אבדו את אזרחותם הטורקית. מעל 1.5 מיליון בני אדם הוכנסו לרשימות שחורות. השר האיסלמיסטי נג'מטין ארבקן והפוליטיקאי הפאשיסט אלפארסלן טורקש, המזוהה עם הזאבים האפורים נכלאו. על ראש הממשלה המודח בולנט אג'ויט ועל קודמו בתפקיד סולימן דמירל נאסרה כל פעילות פוליטית ל10 שנים. במשך שלוש שנים טורקיה הייתה תחת שלטון צבאי בראש המדינה עמד קנאן אברן, שנבחר באופן רשמי לנשיא בשנת 1982 והמשיך לכהן כרמטכ"ל במקביל עד 1983. בשנת 1982 אושרה במשאל עם חוקה חדשה לטורקיה, בה ניתנו למדינה סמכויות רבות יותר ממה שהיו לה קודם והורחבו סמכויות נשיא המדינה, למעשה הפכה טורקיה כמעט לרפובליקה נשיאותית. אחרי ההפיכה מינה אוורן את הכלכלן טורגוט אוזאל לסגן ראש הממשלה לענייני כספים והוא החל ביצוב הכלכלה הטורקית.
ב-6 בנובמבר 1983 חזרה הדמוקרטיה, ונערכו בטורקיה בחירות כלליות לראשונה מאז 1977. בבחירות הורשו להשתתף רק שלוש מפלגות - מפלגת הדרך הנכונה (DYP) ממשיכת דרכה של מפלגת הצדק, מפלגת העם הרפובליקאית (CHP) הישנה-חדשה ומפלגת המולדת ( ANAP) החדשה. בבחירות ניצחה מפלגת המולדת הימנית-מתונה בהנהגתו של טורגוט אוזאל, שנבחר לראש ממשלה. אוורן המשיך לכהן כנשיא עד 1987. בהמשך הותרה פעילותן של מפלגות נוספות תחת שמות שונים משמותיהם הפרה מהפכניים ואחר כך הורשו לחזור לשמותיהם המקוריים. בהמשך גם דמירל, אג'ויט וארבקן חזרו לפוליטיקה כהנו כראשי ממשלה ונשיאים
בשנת 2012 הורה ארדואן על העמדתם לדין של ראשי המהפכה הגנראלים הישישים קנאן אוורן ותהסין שאהינקאיה ב2014 נידונו למאסר עולם והורדה לדרגת טוראי, שניהם מתו בשנת 2015. משפט הראווה מעיד הרבה על נסיונו של ארדואן לצאת נגד הסדר השלטוני הישן.
תמונות:
1. קנאן אוורן
2. טורגוט אוזאל
3. קנאן אוורן בשער המגזין TIME
4. הכת הצבאית שבצעה את ההפיכה

לפוסט בפייסבוק



תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק