מלחמת העצמאות הדרום אמריקנית

בשנת 1808 נפוליאון בונפרטה בגד בבן בריתו פרננדו מלך ספרד, הדיח אותו ומינה במקומו את אחיו ז'וזף. בעקבות כך החלה תסיסה במושבות הספרדיות בדרום אמריקה. חונטות צבאיות מורדות קמו בקרקס וקיטו שבגרנדה החדשה (כיום ונצואלה ואקואדור), סנטיאגו שבפרו ובואנוס איירס שבאזור נהר פלאטה. בכל תת שלוש תת הממלכות הספרדיות ביבשת. תחילה הם שמרו על נאמנות למלך המודח פרננדו, אבל ממשלת קאדיס, העיר הספרדית היחידה שלא הייתה תחת חסות נפוליאון, שלחו ב1814 כוחות להלחם בקריאולים (ילידי דרום אמריקה ממוצא אירופי), מה שהפך בעקבות כך למלחמת מלוכנים ורפובליקנים.
 המלחמה הפכה למלחמת אזרחים כלל יבשתית, באזור לה פלאטה נכשלה החונטה שלוש פעמים בנסיונותיה לנצח את המלוכנים. הפרגואיים הכריזו כבר ב1811 שהם מתנתקים מחונטת בואנוס אירס ומספרד. באורוגואי הוקמה ב1815 קונפדרציה שכונתה קונפדרציית ארטיגס, על שם המייסד חוסה חרבווסיו ארטיגס. בינתיים נפולאיון הובס, וספרד שהתאוששה מהכיבוש, שלחה חיילים לדכא את המרד בדרום אמריקה. מעוז הספרדים היה במושב המשנה למלך בלימה. כל דרום אמריקה נכבשה מחדש מלבד בואנוס איירס וחלקים מאזור נהר הפלאטה.
אלא שאז קם לקריאולים מנהיג ושמו חוסה סן מרטין (1778–1850).
 סן מרטין שהיה חייל לשעבר בצבא הספרדי, התבלט כמצביא בצבא בואנוס איירס. הוא החליט לתקוף את לימה דרך צ'ילה. ב1817 גרש את המלוכנים מצ'ילה. הוא חצה את הרי האנדים, במשימה שהזכירה את פלישת חניבעל לאיטליה דרך האלפים. בסופו של דבר הביס את המלוכנים בקרב מייפו בתאריך 5 באפריל 1815. ומשם התקדם ללימה ושם עליה מצור, ובסופו של דבר המלוכנים נכנעו ונסוגו להרים.
 בזמן שסן מרטין הנהיג את המורדים במדינות הדרומיות בצפון הנהיג אותם גנרל אחר ושמו סימון בוליבר (1783– 1830). תחילה ניסה להקים רפובליקה במולדתו ונצואלה בשנת 1813. ה ב6 לאוגוסט ב1813 כבש מהמלוכנים את קרקס , בעקבות כך זכה לכינוי אל ליבטרדור- המשחרר. אולם בקרב לה פוארטה בשנת 1814 הוא הובס ונאלץ לגלות לג'מייקה.
ב18177 הוא שב לוונצואלה, הקים מפקדה על גדות האורינוקו, ושוב הוא הובס. הוא התקדם עם 2500 לוחמים לעבר קולומביה, שם הפתיע והביס את המלוכנים בקרב בויאקה ב7 לאוגוסט 1819, בו אבד רק 13 לוחמים! ב1821 הצליח לשחרר את גרנדה החדשה וסוף כל סוף את מולדתו ונצואלה. באותה שנה הוכרז כנשיא גראן קולומביה, רפובליקה שכללה את ונצואלה, וקולומביה של ימינו. הוא המשיך להתקדם לכיוון אקואדור הוא המשיך לגואיקיל שם פגש ב1822 את סן מרטין. הוא כבש את המקומות בהם עדיין נותרו כיסים מלוכניים, אותם סן מרטין לא הצליח להכניע. הוא גבר על המלוכנים בפרו (שכללה אז גם את בוליביה). ב9 בדצמבר 1824 הביס צבא מלוכני גדול בהרבה מצבאו בקרב איאקוצ'ו. קרב זה היה ניצחון סופי על הספרדים בדרום אמריקה.
תמונות-מתוך אנציקלופדיה תרבות צייר ג'וזפה ברטולי
:
1. סן מרטין (משמאל) ובוליבר (מימין)
22. קרב בין הספרדים לקריאולים

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק