מיר מחמוד שאה הותק האפגני שכבש את פרס

מיר מחמוד הותק היה בנו של ראש שבט הגיליג'ים, שבט פשטוני מאפגניסטן, שהצליח לשחרר את מחוז קנדהאר מעולם של הפרסים הספאוים. בשנת 1717 רצח את דודו שהיה האמיר של קנדהאר והפך לאמיר בעצמו. בשנת 1720 הביס שבט אפגאני אחר האבדאלים.
אבל הוא לא הסתפק באפגניסטן, והחליט להלחם נגד האימפריה הפרסית הספאוית, שהייתה בירידה ולא נראתה כל כך מאיימת באותה תקופה.
בשנים 1719 ושוב ב1720 ניסה לכבוש את קרמאן ונכשל. הוא נכשל גם במצור על העיר יזד. ב1722. מיר מחמוד החליט להקדיש מאמציו לכיבוש בירת איראן איספהאן. ב8 במרץ 1722 הביס את הפרסים בקרב גולנבד. השאה הפרסי סולטן חוסין ספאוי העדיף לסגת עם שאריות צבאו לתוך העיר אספהאן ולהתבצר בה. בעקבות כך האפגאנים צרו על אספהאן. מיר מחמוד ידע שאין לו ארטילריה שיכולה להבקיע את חומות העיר, אז הוא החליט להרעיב את העיר. המצור נמשך ממרץ עד אוקטובר 1722. בסופו של דבר הרעב והמחלות אלצו את העיר בת 80 אלף התושבים להכנע לאפגאנים.
ב23 באוקטובר נאלץ סולטן חוסין להכנע ומיר מחמוד הותק הוכרז כשאה החדש של איראן.
בימיו הראשונים כמיר מחמוד הותק שאה, הוא נהג ברוחב לב כלפי בני השושלת הספאוית המודחת. הוא גם דאג להביא אוכל ואספקה לעיר אספהאן המורעבת. אלא שבנובמבר 1722 בנו של סולטן חוסין תהמספ הכריז על עצמו כשאה תהמספ השני איראן בעיר קזוין. מיר מחמוד שלח צבא נגדו, והוא נאלץ לברוח מקזוין. בינואר 1723 פרץ בקזוין מרד נגד האפגאנים, המרד הצליח. כאשר פליטים אפגאנים שברחו מאספהאן ספרו לו את הבשורה על התבוסה מיר מחמוד החל לנקוט בצעדים חריפים. הוא הזמין אליו את בכירי האצילים והשרים האיראנים וטבח בהם. בנוסף הוציא להורג 3000 איש ממשמר המלך הפרסי. במקביל רוסיה והאימפריה העוסמאנית נצלו את חוסר היציבות בפרס כדי לנגוס בשטחה.
הכישלון שלו להשתלט על כל איראן הפך אותו למדוכא וחשדן. כאשר אחד מבניו של סולטן חוסין נמלט הוא ציווה להרוג את כל שאר הנסיכים הספאוים שהיו תחת חסותו. סולטן חוסין ניסה לגונן עליהם בגופו ונפצע. בסופו של דבר מיר מחמוד חס על חייהם של שני נסיכים ספאוים שהיו עדיין ילדים קטנים. ניכר היה שהוא שוקע באי שפיות, בעקבות כך החלו אפגאנים רבים לדבר על החלפתו בדודו אשרף חאן, שנכלא מחשש שיבצע הפיכת חצר. ב -22 באפריל, 1725, קבוצת קצינים אפגאנים שחררה את אשרף חאן מכלאו. שלושה ימים אחר כך מת מיר מחמוד שאה בנסיבות מסתוריות. הגרסה הרשמית טוענת שמת ממחלה, השמועות מדברות על מוות בחניקה.
תמונות:
1. מיר מחמוד הותק שאה
2. סולטן חוסין ספאוי שאה
3. מטבע שטבע השאה תהמספ השני בקזוין


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק