טורקמנבאשי- ספרמורט ניאזוב


אחד השליטים המגלומנים בהיסטוריה מת רק ב2006. מדובר בנשיא טורקמניסן ספארמורט ניאזוב.
ניאזוב החל לשלוט בטורקמניסטן הסובייטית ב1985, והמשיך לשלוט בטורקמניסטן העצמאית עד מותו. ב1993 העניק לעצמו את התואר טורקמנבאשי- ראש הטורקמנים, בהשפעת מנהיג טורקי אתני מפורסם בהרבה אטטורק. בתקופת שלטונו שונה שמה של העיר קראסנובודסק שעל הים הכספי ושל מספר ערים נוספות ל"טורקמנבאשי". שמות של מוסדות מדינה, גרמי טבע ודברים נוספים שונו לשמו של ניאזוב ושמות בני משפחתו.
אפילו שמות חודשי השנה וימי השבוע שונו לשמות בני משפחתו הקרובה, ופסלים שלהם הוצבו בכל רחבי המדינה- כולל פסל של ניאזוב שהוצב בלב מדבר קארה קום.
רווחי הנפט והגז, בהם התברכה מאוד טורקמניסטן, הועברו בידי ניאזוב לפרויקטים ראוותניים כמו פסל זהב של ניאזוב, שהוצב בראש הבניין הגבוה ביותר בבירה אשגבט. קשת ענקית שכונתה "קשת הניטרליות" שנטתה תמיד לכיוון השמש. יער מחטניים ואגם מלאכותי באמצע המדבר, פירמידה, ארמון מקרח ותכנון שלא בוצע לבנות ארמון מפואר באשגבט.
אולם הדבר המוזר ביותר שעשה ניאזוב היה הרוחנאמה- ספר הנפש. ספר שמהווה מדריך וספר היסטוריה (רובה מיתולוגית) לעם הטורקמני, על פי פרשנות של ניאזוב עצמו. בספר הפך למקצוע חובה במוסדות הלימוד. עובדים חויבו לעבור השתלמויות על הספר ואנשי דת הוכרחו להתייחס אליו באותה יראת כבוד בה מתייחסים לקוראן. בנוסף על כך חברות זרות שהשקיעו בטורקמניסטן קבלו הטבות בתמורה לכך שיתרגמו את הספר לשפתן- ואכן הספר תורגם לשפות רבות ואף הופץ באינטרנט.
ב2006 מת ניאזוב בגיל 66, ממשיכו גורבנגולי ברדימוחמדוב הפסיק את פולחן האישיות.


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק