מסיניסה מלך נומידיה

נומידיה הייתה מדינה בשטח צפון אפריקה, בערך באלג'יריה של היום. תושביה היו ממוצא ברברי, הם היו פרשים מצוינים שידעו לרכוב ללא אוכף. למעשה מהשם נומידים נגזרה המילה NOMAD, שמשמעותה נווד.
בתקופת המלחמה הפונית השניה, הנומידים הפכו לחלק למלחמה המדממת בין רומא וקרתגו.
בגיל 17 בלבד התבלט בקרב הנומידים מצביא בשם, הנסיך מסיניסה (238-148 לפני הספירה) שהוביל את הנומידים המזרחיים הפרו קרתגנים לניצחון על סיפקס מלך הנומידים המערביים הפרו רומי. מסיניסה הצטרף לכוחות קרתגו שלחמו נגד הרומאים בספרד. מסיניסה היה אחד מהגורמים העיקריים להפסדים שנחלו האחים סקיפיו בספרד באותה תקופה מידי קרתגו.
כעברו כמה שנים מת מלך הקרתגנים ואביו של מסיניסה. מי שפקד על הכוחות הנומידיים בספרד היה דודו מסיווה. מסיניסה הוזעק לספרד כדי להצטרף לדודו במלחמה. מסיניסה חבר למצביא הקרתגני מגון, בניגוד להוראת דודו מסיוה. סקיפיו (לימים אפריקנוס) הביס אותם.
כל הלוחמים הנומידיים שנשארו חיים נפלו בשבי ונמכרו לעבדות, אך כאשר סקיפיו הבין שמסיניסה הוא בן למשפחת מלוכה, נתן לו בגדים חדשים וסוס ואפשר לו לרכב חזרה לדודו מסיווה. היחס של סקיפיו הביא את מסיניסה להחליף צדדים. הוא התחייב לספק לסקיפיו לוחמים במקרה של פלישה רומית לאפריקה. סיפקס חזר לנומידיה. אביו גאלה מת (והוא הפך למלך) והשאיר את המדינה לחסדיו של סיפקס, שלמרבה ההפתעה התחתן עם אצילה קרתגנית בשם סופוניסבה ועבר לתמוך בקרתגו. ושוב התנגשו הצבאות של השנים, הפעם ידו של סיפקס הייתה על העליונה, ומסיניסה נאלץ לחיים של משהו בין לוחם גרילה לשודד, בעקבות כך סיפקס כבר לא ראה בו איום. מסיניסה ניסה לעודד את הרומאים לפלוש לצפון אפריקה כדי לסייע לו, לתפוס את השלטון. בסופו של דבר כעבור שנתיים סקיפיו נחת באפריקה. מסיניסה עמד בהבטחותו וספק לו סיוע ככל שיכול, סקיפיו הזדעזע ממצבו, ומהעובדה שכל מה שיכול היה לספק לו היה עגלות אספקה וצבא של 200 חיילים. בכל זאת מסיניסה סייע ככל יכולתו לנצחונות הרומיים על המצביא הקרתגני עזרובעל ועל סיפקס. אחרי הניצחון בקרב קירטה (203 לפני הספירה), הוביל את סיפקס השבוי אסור בשלשלאות. מעכשיו הוא הפך למסיניסה מלך נומידיה. מסיניסה לקח את סופוניסבה, אשתו של סיפקס, לאשתו. סקיפיו מצידו בקש ממסיניסה שיסגיר אותה אליו כדי שתצעד כבולה בשלשלאות במצעד הניצחון ברומא. מסיניסה העביר לה רעל כדי שתתאבד ולא תאלץ לצעוד מושפלת במצעד.
מסיניסה המשיך לסייע לסקיפיו במלחמתו נגד חניבעל עד הניצחון הסופי בקרב זמה (202 לפני ). בהמשך הקריירה שלו עסק מסיניסה בנגיסה בשטחיה של האימפריה הקרתגנית המובסת, והוא היה למעשה הטריגר לפרוץ המלחמה הפונית השלישית (https://www.facebook.com/historiaolamit/posts/706375216183684) כאשר פלש בשנת 157 לפני הספירה לשטח קרתגני בלוב של ימינו.
בזמן המלחמה הפונית השלישית סייע למצביא הרומי סקיפיו אמיליאנוס (אחיינו של אפריקנוס) במלחמה נגד קרתגו, על אף גילו המופלג.
מסיניסה מת בשנת 148 לפני הספירה ככל הנראה מעל גיל 90.
תמונות:
1. מצעד ניצחון רומאי (מתוך אנציקלופדיה תרבות צייר ג'וזפה ברטולי)
2. סקיפיו אמיליאנוס פוגש את מסיניסה לפני מותו

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק