זרע יעקב צורר היהודים

כולנו שמענו את הסיפור על אסתר המלכה שהתחתנה עם המלך אחשוורוש, הסתירה את מוצאה ובסופו של דבר השתמשה בו כדי להציל את עמה מאסון. בהיסטוריה של אתיופיה יש סיפור דומה, אם כי הסוף שלו שונה.
בשנים  1434–1468 שלט על אתיופיה הקיסר זרע יעקב.
זרע יעקב היה נוצרי אדוק, שחלק ניכר מתקופת שלטונו הוקדשה למלחמה נגד המוסלמים, אבל הוא נלחם גם נגד הכופרים מבית. בין השאר ציווה על כל נתיניו הלא נוצרים לקבל עליהם את הדת הנוצרית. בין אלה שנצטוו להתנצר היו ביתא ישראל- כלומר היהודים שחיו באתיופיה.
אחת מנשותי של זרע יעקב הייתה יהודיה בשם ציון ציפורה (או במקורות נוצריים ציון מורגשה). אחרי נישואיהם היא הוכרחה להתנצר וקבלה את השם ולטה קדיסן. היא ילדה לזרע יעקב שלושה ילדים- אסקאל, באדה מריאם (הקיסר לעתיד) ומאדאם. באותם ימים שכנה במחוז סמן שבאתיופיה ממלכה של ביתא ישראל, שנודעה כממלכת הגדעונים, בראשה עמד המלך גדעון החמישי. בתקופת מלכותה ציון ציפורה מסרה מידע לגדעון החמישי, כדי לעזור לאחיה הנרדפים.
בשנת 1462 יצא זרע יעקב למסע מלחמה מול סולטנות אדאל. גדעון החמישי החליט בשיתוף פעולה עם  ציון ציפורה, לפלוש לשטח אתיופיה ולהכתיר לקיסר את אסקאל, בנם של ציון ציפורה וזרע יעקב.
כשזרע יעקב שמע את התוכנית הוא עזב חזר לעיר הבירה, ונלחם נגד צבא ביתא ישראל. הוא הביס את ביתא ישראל בצורה קשה ביותר, רצח את ציון ציפורה במו ידיו ולקח שבויים רבים בהם הנזיר היהודי אבא צברה- מגדולי חכמי הדת של ביתא ישראל.
השבויים נכלאו בבית כלא מיוחד במחוז שאווה. יתר היהודים נסוגו למחוז סמיאן, והקיסר זרע יעקב החל לכנות עצמו "משמיד היהודים".
זרע יעקב הדיח את בנו אסקאל מכס יורש העצר, ומינה אותו למפקד הכלא בו שוכנו השבויים היהודיים. אלא שאסקאל נטר טינה לאביו על כך שרצח את אמו לעיניו, ולכן שחרר מהכלא את השבויים בהם אבא צברה.אסקאל הפך לתלמידו של אבא צברה וקבל ממנו את השם "צאגה אמלק" (בן המלך). בהמשך הפך גם הוא לאחד מחכמי הדת החשובים של ביתא ישראל ונודע בכינוי אבא צאגה.
תמונות:
1. זרע יעקב עם נשותיו
2. זרע יעקב על רקע כנסיה חצובה בסלע בלליבלה
לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק