מליק אמבר

מליק אמבר (1549-1626) נולד בקמבטה שבדרום אתיופיה, שמו המקורי היה צ'פו. בילדותו נמכר לסוחרי עבדים ערביים, שהעבירו אותו למוקה שבתימן. משם נמכר לשוק העבדים בבגדד, הוא נקנה על ידי הקאדי אל קודאת  (השופט הראשי) במכה. אחר כך נמכר לבגדד לאדם בשם מיר קאסם אלבגדאדי. לבסוף הועבר לדקאן שבדרום מרכז הודו. בהודו הוא נמכר יחד עם מאות עבדים נוספים לאייש את צבאו של של מירק דביר, המכונה צ'נגיס ח'אן, שבעצמו היה עבד אתיופי לשעבר, שהיה ראש השרים בסולטנות אחמדנגר. אחרי מותו של צ'נגיז ח'אן מליק אמבר שוחרר מעבדות בידי אלמנתו.
מליק אמבר יסד צבא פרטי של 1500 חיילים שהשכירו את שרותיהם לשליטים שונים בדקאן תמורת כסף. בין השאר סייע לצ'נדי ביבי, העוצרת של אחמדנגר, לעצור את פלישותיהם של המוגולים. בעקבות הצלחותיו הצבאיות מונה לראש השרים באחמדנגר. הוא אמן את צבאו בטקטיקות גרילה, שעצרו את אכבר וג'האנגיר קיסרי האימפריה המוגולית. הוא בלם את כוחותיה של מדינת ביג'פור. יד ימינו היה המצביא המרתי מלוג'י סבו של שיואג'י (https://www.facebook.com/historiaolamit/posts/695465603941312). עוד מצביא שחבר אליו היה שאהג'י בהונסל, שפקד על יחידות מרתיות.
בשלב מסוים התערב במלחמות הירושה של האימפריה המוגולית וסייע לשאה ג'האן, להביס את אמו החורגת בעלת השאיפות השלטוניות נור ג'האן.
גם בזירה הצבאית הימית הוא זכה להצלחות. הוא מינה עבד אתיופי לשעבר לאדמירל של הצי וכבש את מדינת החוף של מורוד ג'נג'ירה.
מליק אמבר נודע כמנהלן מעולה, הוא פתח את מערכות ההשקייה במדינתו. בנוסף על כך יסד את העיר קהירקי, שנודעה אחר כך בשמה אורנגבד.
תמונות:
1. מליק אמבר בסביבות 1624
2. מליק אמבר
3. מליק אמבר בליתוגרפיה של ההולנדי פיטר בודוין ון דר אא 1728
4. קבר מליק אמבר בקהולדבד
לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק