ארטמיסיה מקריה

לכבוד פורים: על האישה היוונית שנלחמה למען אחשוורוש
ארטמיסיה הראשונה מקאריה, הייתה מלכתה של עיר המדינה היוונית הליקרנסוס (בטורקיה של
ימינו) במאה החמישית לפני הספירה. הליקרנסוס הייתה תחת שלטונה של האימפריה הפרסית האחמנית, וארטמיסיה, שהייתה חצי פרסיה וחצי יוונית, הייתה נאמנה למלך פרס חשיארש (כסרכסס, אחשוורוש) הראשון.
במהלך מלחמות חשיארש נגד היוונים ארטמיסיה פקדה על צי שכלל מספר מדינות יווניות, שהיו תחת שלטון הפרסים, שכלל את הליקרנסוס, קוס, נייסרוס וקלידנה. הצי בפיקודה היה השני בחשיבותו בצד הפרסי אחרי הצי הפניקי.
בקרב ארטמיסיון שנערך בשנת 480 לפני הספירה, במקביל לקרב תרמופילאי נהלה את הצי שלה בגבורה, אך הקרב הסתיים ללא הכרעה.
לפני קרב סלמיס (https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=557597634394777&id=477237389097469) שנערך אותה שנה יעצה למלך חשיארש שלא יכנס לקרב מול היוונים בעלי הצי העדיף. אולם חשיארש לא שמע לעצתה והחליט בכל זאת לצאת לקרב. לפי הרודוטוס העמידו האתונאים פרס של 10,000 דרכמות על ראשה של ארטמיסיה. לפי פלוטרכוס היא הוציאה מהים את גופתו של אמיארנס, אחיו של חשיארש. במהלך הקרב בהמלטות מספינה אתונאית, הטביעה בטעות אחת מהספינות שתחת פיקודה, וככל הנראה ניצלה מספר פעמים בגלל שספינות יווניות חשבו שהיא אחת משלהן.
אחרי התבוסה הפרסית, יעצה לחשיארש לסגת עם ציו לשטחי שלטונה באנטוליה. היא נודעה בהיסטוריה כאחת מהנשים המצביאות הראשונות וכאחת מהיועצות הטובות והנאמנות ביותר של חשיארש.

תמונות:
1. ארטמיסיה על ספינתה מאת אנגוס מקברייד
2. לוחם צי מליקיה שבאנטוליה צייר כריסטוס גיאנופולוס
לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק