הסעודה השחורה

ג'ימס השני מלך סקוטלנד היה בנם של ג'ימס הראשון ואשתו הצרפתיה ז'ואן בופור. בשנת 1437 נרצח ג'ימס הראשון בברוטאליות בטירת סנט ג'ון בפרת', ובנו בן השבע עלה לשלטון בסקוטלנד (מדינה בה לא פעם עלו לשלטון ילדים ואף תינוקות).   מי  ששלטו בסקוטלנד כעוצרים במשותף היו אמו ז'ואן וארצ'בילד  רוזן דאגלס החמישי, שדאגו לתפוס ולהוציא להורג את רוצחיו של ג'ימס הראשון. בשנת 1439 ארצ'בילד  מת, והעניינים החלו להסתבך, והמלך ג'ימס השני הפך לכלי משחק בידי אצילים סקוטיים. תחילה הופקד עליו סיר ויליאם קריצ'טון. אחר כך הוא נחטף והובל לטירת סטירלינג בידי סיר אלכסנדר ליווינגסטון, שחטף יחד איתו גם את המלכה האם ז'ואן. הפרלמנט הסקוטי קבע שעל ליווינגסטון לשחרר את המלך ואמו. בעקבות כך כרתו קריצ'טון וליווינגסטון ברית נגד ויליאם הרוזן השישי של דאגלס. מי שסבך את העניינים היה   דודו של ויליאם ג'ימס "השמן", שהיה גם הוא אחיינו של  הרוזן ארצ'בילד עליו השלום. הוא קשר קשרים עם ליוינגסטון וקריצ'טון, במטרה לקחת לעצמו את תואר רוזן דאגלס. אלא שגם ליווינגסטון וגם קריצ'טון לא רצו שהוא יקבל את התואר הנכסף.
בשלב זה הוזמנו ויליאם הרוזן השישי מדאגלס, יחד עם בנו דיויד, וסיר מלקולם פלמינג מקמברלנד לסעוד בחברתו של המלך ג'ימס השני בן העשר בטירת אדינבורו.
המוזמנים ישבו לסעוד בתאריך 24 בנובמבר 1440. מי שארגן את הסעודה היה בעלי על הטירה מיודענו קריצ'טון. גם ליוינגסטון, שהגיע מטירת סטירלינג, נכח בסעודה.
הסעודה נערכה על מי מנוחות באולם הגדול של הטירה. בסוף הסעודה הונח על השולחן ראש של פר שחור. לפי המסורת הסקוטית סימן שאחד האורחים עומד למות. ואכן לפי אחת הגירסאות בני משפחת דאגלס שנכחו נרצחו במקום- סצנה שמכונה "הסעודה השחורה" שהוותה אחת ההשראות לחתונת הדמים בסדרה משחקי הכס.
גירסה אחרת טוענת שהדאגלסים הובלו אחרי הסעודה למשפט מבוים בקאסל היל בו נידונו למוות והוצאו להורג. בעקבות כך הפך ג'ימס השמן לדוכס השביעי של דאגלס.
12 שנה אחר כך ב-22 לפברואר 1452 רצח המלך ג'ימס השני במו ידיו המלכותיות את ויליאם הרוזן השמיני מדאגלס, בנו של ג'ימס השמן.
תמונות:
1. ג'ימס השני מלך סקוטלנד
2. הסעודה השחורה
3. טירת אדינבורו
לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק