המלחמה הברברית הראשונה

במשך מאות שנים שמשו חופי מדינות צפון אפריקה כבסיס לפיראטים. בטוניסיה, לוב ואלג'יריה של ימינו הוקמו מדינות בידי פיראטים שהיו וסאליות של האימפריה העוסמאנית. מרוקו הייתה עצמאית אבל הייתה גם היא בסיס לפיראטיות. על אף שמרבית הפיראטים בצפון אפריקה היו טורקים או אירופים שהתאסלמו, כונו הפיראטים הללו  "הפיראטים הברברים" על שם תושביה המקוריים של צפון אפריקה.
גם המדינה החדשה ארצות הברית סבלה מאוד מנחת זרועם של הפיראטים הברברים. כבר בשנת 1784 נפלה ספינה אמריקנית ראשונה בידי פיראטים ממרוקו. האמריקנים ניסו לפתור את הבעיה על ידי תשלום כופר שנתי למדינות צפון אפריקה, שימנע חטיפת כלי שייט אמריקניים ושביית אזרחים אמריקנים בידי הפיראטים. בשנת 1786 נחתם הסכם כזה בין ארצות הברית לסולטן מרוקו.  ב-1795 עם הדיי של אלג'יר. הכופר השנתי ששלמה ארצות הברית למדינות צפון אפריקה היה שישית מתקציבה שנתי.
בשנת 1785 נסעו הנשיאים לעתיד ג'ון אדמס ותומאס ג'פרסון ללונדון כדי לדון בהסכם עם טריפולי, אולם הם לא הצליחו להגיע להסכם עם הציר הטריפוליטאי סידי חאג' עבדרחמן. תומס ג'פרסון, שהתנגד מלכתחילה לתשלומי כופר, יעץ לאמריקאים להקים צי מלחמתי, וכך נעשה.
כשמונה ג'פרסון לנשיא תבע מושל טריפולי יוסוף קרמנלי פאשה מהאמריקאים סכום עצום של 225 אלף דולר כופר. ג'פרסון סרב, וקרמנלי הכריז מלחמה על ארה"ב. הכרזת המלחמה נעשתה בכך שהופל הדגל האמריקני בפתח הקונסוליה בטריפולי. כך החל מה שמכונה המלחמה הברברית הראשונה או מלחמת טריפולי.
שייטת אמריקאית בפיקוד קומודור ריצ'רד דייל של ארבע ספינות שהייתה באזור עוד קודם לכן, אליה הצטרפה שייטת שוודית בפיקודו של רודולף סדרסטורם,  הטילו מצור על העיר טריפולי. גם ממלכת נפולי ספקה להם סיוע בספינות ונשק.
ההתנגשות הראשונה הייתה בין הספינה האמריקאית אנטרפרייז לספינה הטריפוליטאית טריפולי, שנפלה בידי האמריקאים וצורפה לציים.
בשנת 1803 ערכו האמריקאים פשיטות על נמלי פיראטים שונים בצפון אפריקה.
בשנת 1803 לכד הצי הטריפוליטאי את הספינה האמריקאית פילדלפיה, שעלתה על שרטון ולא יכלה לזוז. הטריפוליטאים אמנם, לא יכלו להשיט את הספינה אך יכלו להשתמש בתותחיה כדי לירות על ספינות ארה"ב.
ב-16 לפברואר 1804 הצליח כוח נחתים אמריקאי באמצעות ספינת שלל טריפוליטאית להתגנב לספינה פילדלפיה. הם הצליחו להתגנב לספינה ולהעלות אותה באש, עד שנשרפה כליל, במה שנחשב לאחד מהמבצעים הנועזים ביותר של חיל המארינס האמריקני.
מבצע יבשתי מרשים היה כיבוש העיר הטריפוליטאית דרנה בידי כוח נחתים אמריקני בפיקוד הגנרל ויליאם איטון והסג"ם פרסלי או'באנון, שהגיע יבשתית ממצרים- הפעם הראשונה בהיסטוריה שדגל אמריקני הונף בשטח כבוש- מבצע שהונצח בהמנון המארינס.
בסופו של דבר המלחמה הסתימה בשנת 1804 כאשר הוסכם על חילופי שבויים בין הצדדים ותשלום של 60 אלף דולר לטריפוליטאים,
סכום פעוט ביחס למה שהאמריקאים שלמו קודם. הסכם זה יצר מרירות בקרב האמריקנים. לא עברו שנים רבות ופרצה המלחמה הברברית השניה.
תמונות:
1. אנטרפרייז לוכדת את טריפולי
2. ספינות ארה"ב מרעישות את טריפולי
3. השתלטות נחתים על ספינה טריפוליטאית צייר דניס מלון קרטר
4. האמריקאים כובשים את דרנה בפיקוד פרסלי או'בנון צייר קולונל צ'ארלס ווטרהאוס
5. תומאס ג'פרסון (יחד עם בנג'מין פרנקלין) מתוך אנצילופדיה תרבות
לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק