גיבורת המלחמה מילונקה סביץ

לכבוד יום האישה פוסט על אחת מהנשים המעוטרות ביותר בתולדות המלחמות:
מילונקה סביץ' ילידת 1889 נולדה בכפר קטן ועני בסרביה. חייה היו חיים שגרתיים עד
שאחיה התגייס בשנת 1913 לצבא הסרבי שנלחם נגד הבולגרים במלחמת הבלקן השניה (https://www.facebook.com/historiaolamit/posts/550473011773906). מילונקה סביץ' החליטה להצטרף לאחיה ולהתגייס לצבא הסרבי בעצמה. היא הסתפרה, התלבשה כמו גבר, והצליחה להתגייס לצבא הסרבי.
היא הצטיינה בקרב ברגלניצה, בעקבותיו הוענקו לה מספר מדליות, והיא הועלתה לדרגת רב"ט. בקרב אחר היא נפגעה קל מפגיעת רימון בולגרי. בבית החולים התגלה שהיא אישה, היא נשלחה לתת דין וחשבון בפני מפקדיה. המפקדים זכרו לה את הצטינותה בקרב, והעדיפו, לא להעניש אותה. אולם בשל היותה אישה הוצע  שהיא תוצב בגדוד רפואה. אבל היא סרבה, ואמרה שאיננה מוכנה לשרת בתפקיד שלא כולל נשיאת נשק והגנה על מולדתה. אחרי לחצים מצידה הוחלט שהיא תמשיך לשרת בחיל הרגלים.
מלחמת הבלקן נגמרה בתבוסת הבולגרים. לא עברה שנה והתחילה מלחמה נוספת, מלחמת העולם הראשונה. 450 אלף חיילים אוסטרו הונגרים פלשו לסרביה. הצבא הסרבי מנה רק 250 אלף חיילים בעלי נשק נחות, אולם הוא הפתיע את הצבא האוסטרו הונגרי ביכולת הלחימה שלו.
בתקופת מלחמת העולם הראשונה סביץ' קבלה עיטורים רבים כולל שני כוכבי קרג'ורג'ה עם חרבות, העיטור הגבוה ביותר של הצבא הסרבי. אחרי קרבות קולברה וצ'רנה בנד בהם שבתה 23 חיילים בולגרים ו-20 גרמנים. למרות יכולתה בקרב, הצבא הסרבי הפסיד, השאריות הנסוגות שלו הסתפחו לצבא הצרפתי.
קציני הצבא הצרפתי פקפקו ביכולת הלחימה של אישה. הגנרל הצרפתי מוריס סריי התערב אתה שהיא לא מסוגלת לקלוע בבקבוק ממרחק של 40 מטר. היא פגעה  בבקבוק וזכתה בבקבוק שמפניה מבציר 1880, אותו חלק עם חבריה ליחידה. בתום מלחמת העולם הראשונה  היא קבלה פעמיים את פרס לגיון הכבוד הצרפתי, צלב סנט ג'ורג' הרוסי, צלב סנט מייקל הבריטי. היא היתה לאישה היחידה שזכתה בצלב המלחמה הצרפתי במלחמת העולם הראשונה, לו הייתה עוברת לגור בצרפת הייתה זכאית לפנסיה על שרותה הצבאי.
אחרי מלחמת העולם הראשונה היא השתחררה מהצבא התחתנה, ילדה בן התגרשה ואף אמצה מספר ילדים. במלחמת העולם השניה הקימה בית חולים שטפל בפצועי המלחמה. אולם נתפסה בידי הנאצים והובלה למחנה ריכוז. היא נצלה מהוצאה להורג בזכות קצין נאצי שזיהה אותה כגיבורת מלחמת העולם הראשונה ושחרר אותה מהשבי.
אחרי המלחמה היא לא זכתה לכבוד הראוי לגיבורת מלחמה משלטונות יוגוסלביה ונאלצה לעבוד בתור מנקה בבית חולים בשכר נמוך מאוד. היא מתה בשנת 1973 וזכתה ללוויה צבאית.
היא נחשבת לאישה המעוטרת ביותר בתולדות המלחמות
לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק