משה שרת במלחמת העולם הראשונה

ביום הזיכרון וערב העצמאות כדאי שנזכור ששלושים שנה לפני עצמאות מדינת ישראל הישוב היהודי נלחמו רבים מהישוב היהודי החדש והישן בצבא האימפריה העוסמאנית.
בתמונה זו משנת 1916 ניתן לראות את שמואל יבין (פקטורי), משה שרת, דב הוז. אברהם משה גבירצמן, (מורה בגמנסיה), ועוד חייל לא מזוהה. משה שרת הטיף לגיוס של בני הישוב לצבא העוסמאני מחשש שהיהודים יגורשו מארץ ישראל בגלל המלחמה. הוא עצמו שרת כקצין בעיקר בחזית סיני.
משה שרת כתב לאשתו ציפורה בעיצומה של המלחמה בתאריך 18.7.1917
צפורה!
הנני בירושלים כבר שני לילות ויום, אני בריא, קצת נחתי. חונים אנו באוהלים בין עצי זיתים בסביבות התחנה. מצב הרוח רעוע. אין כוח יותר. באופן רשמי עוד לא התברר הדבר, אך אין ספק כי הולכים אנו לעבר הירדן - אל דרך מדינה, לעמאן. כנראה נשהה כאן ימים אחדים. ופה אין איש לבד רוזנשטיין. כן, גם חנה כהן פה ואין עם מי לדבר ולהשיב נפש. בעיר מות. והיהדות הירושלמית מנוולת עתה שבעתיים בעוניה וגם בקלקולה. ובכל זאת, ואף על פי כן, ולמרות כל אלה - ירושלם, ירושלם! ירושלם שלי: החיה בדמיוני, ראש כל חלומותי מה נהדרה את! איני זוכר אם דברתי אתך פעם על ירושלם, אפשר שאינך יודעת חלק זה של עולמי הרוחני.
אני רוצה ללטפך ואיני יכול. ובכלל איני יכול לכתוב. למה זה לא דיברנו בימים האחרונים. לו ידעתי באותו ערב - על בול העץ - כי זה הערב האחרון! לו ידעתי בבוקר, בבואי להיפרד ממך כי עוד אשאר בראשון עד אחר הצהריים. לו ידעתי, כי את באה לצהריים למושבה. ולו ולו ולו...צפורה, יש לפעמים, ואולי לא לפעמים, אנו יושבים ומדברים ופתאום את משתתקת, עיניך מתעמקות ומבטך נקפא ועצב גדול ועמוק נשקף ממנו. ואני שואלך, מפציר ושואל ואת אינך עונה. מה לך, צפורה, ברגעים האלה?
לו ידעת מה כאב לבי אז. רוחי מרה ואני נוסך עליך מרירות זו. למה אני עושה זאת! אין דבר, הכל יעבור. כנראה קרוב השלום באמת.
וכשם שניצלתי עד עתה כך אנצל עד הסוף.
יש הרבה להגיד, אך איני יכול לכתוב. היי שלום, ילדה יקרה שלי. שמרי על עצמך.
זכריני וכתבי לי.
המען היותר טוב הוא:
Deutsche Feldpost -Jerusalem, Oberstl. Schierholtz fur Off. Mussa
שלום לך,
משה
עוד יהודים מפורסמים ששרתו בצד העוסמאנים במלחמת העולם הראשונה היו חבר הכנסת לשעבר דוד הכהן, והסופר יהודה בבורלא, שבספרו על המלחמה "בלי כוכב" דנו בפוסט בעבר (https://www.facebook.com/historiaolamit/posts/497644470390094)
לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק