מייק המשוגע

מייק הואר (נולד 1919 ועדיין חי נכון לכתיבת שורות אלה) נולד בהודו הבריטית למשפחה אירית. הוא שרת ביחידה אירית צבא הבריטי במלחמת העולם השניה, מול הגרמנים בחזית צפון אפריקה ומול היפנים בחזית בורמה. בסיום המלחמה הגיע לדרגת מייג'ור. אחרי המלחמה הגר לדרום אפריקה. נסיונו הצבאי הביא אותו להציע עצמו לעבוד כשכיר חרב מקצועי.
בשנת 1961 נסע לקונגו והשתתף במרד קטנגה, בו מחוז קטנגה ניסה ללא הצלחה להתנתק מהמדינה הקונגולזית, אולם הוא לא היה מרוצה מהתנאים וחזר לדרום אפריקה. בתקופה זו הודבק לו הכינוי "מייק המשוגע" או "כלב משוגע".
בשנת 1964 חזר שוב לקונגו, הפעם נשכר בידי ראש  הממשלה מואיז צ'ומבה, להלחם נגד מרד שכונה מרד סימבה. הוא הקים יחידה שהורכבה בעיקר מחיילים דרום אפריקאים ונקראה קומנדו 5. הוא השתתף במשימות שונות ואף הועלה לדרגת ליוטננט קולונל בצבא קונגו.
כשחזר לדרום אפריקה כתב ספר על תקופת שהותו בקונגו, ושמש כיועץ לסרט הוליוודי על שכירי חרב בדרום אפריקה.
בשנת 1977 פרצה הפיכה באיי סיישל והנשיא ג'ימס מנצ'ם הודח בידי אלבר רנה פראנס.
מנצ'ם הגיע בשנת 1978 לדרום אפריקה ושם תכנן יחד עם אנשי ממשל מקומיים את חזרתו לשלטון. מנצ'ם פנה להואר. הואר הקים כוח של 53 שכירי חרב, שמנה חיילים דרום אפריקנים, חיילים לשעבר בצבא רודזיה, וכאלה שנלחו כשכירי חרב בקונגו.
בנובמבר 1981 טסו לסיישל הואר וחבריו מחופשים לקבוצת ראגבי, כאשר רובי קלצ'ניקוב בתחתית מזוודותיהם, מתחת לצעצועים. אלא שאחד מאנשיו של הואר נכנס בטעות לאזור במכס של אלה שיש להם מה להצהיר. איש המכס התעקש לבדוק את מזוודתו, והזעיק עזרה. המורד הרכיב את הקלצ'ניקוב ופתח באש נגד פקיד המכס.  אחד מאנשיו של הואר הדרום אפריקאי יוהאן פריץ נפגע קשה מאש של שכיר חרב אחר. שכירי החרב היו בעיצומו של קרב מול צבא סיישל, כאשר נחת במקום מטוס הודי. אנשיו של הואר לחצו עליו להשתלט על המטוס ולהטיס אותו לדרום אפריקה. הואר בקש מהקברניט שיאפשר לו להשליך את כלי הנשק מהמטוס מעל הים, אך הוא צחק עליו ואמר לו שזה בלתי אפשרי.
ארבעה משכירי החרב נותרו בסיישל שם נאשמו בבגידה.
לאחר לחץ בין לאומי דרום אפריקה דנה את הואר ואנשיו למשפט באשמת חטיפת מטוס. הואר נידון ל10 שנות מאסר. 42 מתוך 43 הקושרים נידונו לעונשי מעצר בדרום אפריקה. היחיד שלא נענש היה שכיר חרב אמריקני בוגר ויאטנם שהיה פצוע מדי מכדי להיות שותף לחטיפת המטוס. מרבית הקושרים שוחרררו אחרי כמה חודשים. גם הואר עצמו שוחרר ב1985 אחרי שריצה רק מחצית מהתקופה שנקצבה לו.
תמונות:
1. מייק הואר במרד קטנגה
2. סצנה מתוך הסרט אווזי פרא שמבוסס על מייק הואר
3. מייק הואר עם חייליו
לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק