כישלון מסע הצלב השביעי

לכדי לממן את מסע הצלב השביעי, לואי התשיעי מלך צרפת ציווה להטיל מס על הכנסיות ולהחרים את רכושם של היהודים.
אחרי עצירת ביניים בקפריסין, נחת הצבא הצלבני מול דמיאט שבדלתת הנילוס במצרים בתאריך 4 ביוני 1249. במצרים שלט אלמלכ א-צאלח  בן השושלת האיובית, צאצאיו של הסולטן סלאח א-דין. ב-6 ליוני נכבשה העיר דמיאט בידי הצלבנים.
הצלבנים שהו בדמיאט במשך חצי שנה בחוסר מעש, ואז החליטו לכבוש את הבירה קהיר.
במהלך אותה תקופה מת הסולטן אלמלכ. אשתו שאג'ר א- דור תפשה את השלטון על מצרים, והייתה אחת מהנשים היחידות שכהנו כשליטות בעולם המוסלמי של ימי הביניים. אולם היא ידעה שלא תוכל לשלוט לבדה והסתמכה על בן בריתה ממלוכ (עבד לוחם) בשם  פארס א-דין אקטאי. אקטאי נשלח בידי שאג'ר א- דור לבשר לבנו של אלמלכ, יורש העצר - אלמלך אלמועט'ם תוראן שאה, על מות אביו, כדי לבשר לו שהוא היורש. תוראן שאה שהה אותו זמן באזור דיארבקר, בטורקיה של ימינו. כל אותו זמן היא הסתירה את דבר מותו של בעלה.
בינתיים הצלבנים הביסו את הצבא המצרי בקרב מנצורה שנערך ב-8 לפברואר 1250. בקרב נהרג יד ימינה של שאג'ר א- דור פאח'ר א-דין, וכך אבדה את אחד ממקורות כוחה.
בינתיים מונה הפעם מפקד הצבא היה כבר תוראן שאה למפקד הצבא. תוראן שאה נתק את הצלבנים מבסיסם בדמיאט, באמצעות צי מצרי ששט על הנילוס.
ב-5-6 לאפריל נערך קרב פרסכור, בו הביס הצבא המצרי בפיקוד תוראן שאה את הצבא הצלבני.מרבית  חיילי הצלבנים נרצחו. רק בני אצולה שניתן היה לגבות כופר על ראשם נשבו- כולל מלך צרפת לואי התשיעי.
הצלבנים שעדיין החזיקו בדמיאט, ניסו לנהל מסע ומתן מול המצרים באמצעות בא כוח המלך פיליפ דה מונפור. בסופו של דבר הצלבנים עזבו את דמיאט, שלמו כופר אדיר של חצי מליון ליברות תמורת שחרור השבויים הנוצרים ושחרור כל השבויים המוסלמיים ממסע הקרב החמישי. ב-6 במאי הוחזרה דמיאט לשלטון המצרים, ולואי התשיעי שוחרר. הוא הפליג על ספינה גנואזית לעכו. רק 100 אבירים מתוך 3,000 זכו לחזור לעכו. 12,000 החיילים הנוצריים ששרדו מתוך 25,000 נמכרו לעבדים בשוקי מצרים.
וכך בקול ענות חלושה הסתיים מסע הצלב השביעי.
תמונות:
1. פסל לואי התשיעי מהכנסייה במנוויל מתוך אנציקלופדיה תרבות
2. לואי התשיעי נוחת במצרים מתוך אנציקלופדיה תרבות
3-5 איורים מימי הביניים של קרב דמיאטה
6. איור מימי הביניים של לואי התשיעי בקרב מנצורה
לואי התשיעי בשבי תחריט של גוסטב דורה
לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק