קרב ניקופוליס

סוף המאה ה-14, אירופה הנוצרית כולה מודאגת מהתפשטותה של האימפריה העוסמאנית, שנגסה עוד ועוד חלקים מהבלקן והביסה צבאות נוצריים כמו למשל בקרב קוסובו (https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=487179714769903&id=477237389097469), והתקדמה למרכז אירופה.
האפיפיור בוניפקיוס התשיעי קרא למסע צלב נגד האויב המוסלמי. אבל לא רק מדינות קתוליות התגיסו למסע הצלב אלא גם מדינות בנות הנצרות האורתודוכסית. הקואליציה כללה כוחות מהמדינות הבאות: הונגריה, קרואטיה, צרפת, בורגונדי, אנגליה, סקוטלנד, האימפריה הרומית הקדושה, בוהמיה, שויץ, פולין, ונציה, גנואה, קסטיליה, אראגון, נווארה, פורטוגל, אבירי מלטה, המסדר הטווטוני, ולאכיה וממלכת וידין. בראש הקואליציה עמדו הונגריה תחת מלכה זיגיסמונד, וצרפת.
מן הצד השני עמדה האימפריה העוסמאנית תחת הסולטן ביאזיט הראשון והוסאלית שלה סרביה מוראבה, תחת סטפן לזרביץ'.
צבאות בעלות הברית התכנסו בבירת הונגריה בודה. זיגיסמונד מלך הונגריה רצה שהכוחות ימתינו שהעוסמאנים יתקפו. הצרפתים מאידך דגלו בעמדה יותר תוקפנית. מנהיג האבירים הצרפתיים אונגוארן דה קוסי הכריז שעל מסע הצלב לתקוף את הטורקים לנצח אותם ואז לפנות למלחמה נגד פרס. בסופו של דבר הוחלט על עמדה התקפית.
הצלבנים התקדמו וכבשו את הערים המבוצרות וידין  ורצ'קובו (כיום בבולגריה). בניגוד לעצת זיגיסמונד החזיקו הצרפתים חלק מתושבי הערים הללו כבני ערובה, ואחר כך הוציאו רבים מהם להורג. במה שהגדיל עוד יותר את חוסר האמון בין הצרפתים להונגרים.
בסופו של דבר מסע הצלב הגיע לעיר ניקופוליס (כיום ניקופול שבבולגריה).
העיר ניקופוליס הייתה עיר מבוצרת היטב, אחרי כמה נסיונות להבקיע את החומות, הצלבנים הבינו שלא הביאו אתם ציוד מצור מתאים לביקוע עיר מבוצרת שכזו. הם החליטו להטיל מצור על העיר ולנסות להרעיב אותה.
במהלך המצור הנוצרים ישבו סביב העיר, חיו חיי נוחות והזניחו לחלוטין את כל עניין המודיעין. הצלבנים האמינו בקונספציה לפיה הסולטן ביאזיט הראשון נמצא בצידו השני של הבוספורוס, לכן הם יכולים להיות רגועים ולא לחשוש מפני מתקפה עוסמאנית. מדי פעם התקבלו ידיעות לפיהם הוא הרבה יותר קרב, אבל הם פסלו אותם כנסיונות לדה מורליזציה.
אלא שהעוסמאנים היו הרבה יותר קרובים, בקרבת העיר קונסטנטינופול, מרחק קצר מאוד מניקופוליס. בנוסף על כך הם קבלו מודיעין באופן קבוע מג'יאן גלאצו ויסקונטי דוכס מילאנו.
זיגיסמונד שלח את הרוזן ז'אן דה מרות לבדוק איפה נמצא הסולטן. הוא חזר וספר שהוא נמצא בטרנובו שבבולגריה, מרחק של 100 ק"מ מניקופוליס. הצלבנים בתגובה המשיכו לחגוג ולא להערך לקרב, מתוך הנחה שביאזיט לא מתכונן לתקוף.
ב-25 לספטמבר 1396 הגיע לניקופוליס צבאו של ביאזיט, ותפס את הצלבנים בהפתעה מוחלטת. הצלבנים היו עסוקים בסעודה מפוארת חלקם שיכורים.
הצרפתים בפיקוד ז'אן דה נוור, דרשו להיות חיל החלוץ של הצלבנים בקרב, בניגוד לעצתם של הההונגרים והוולאכים, שהכירו את האויב טוב יותר ממלחמות קודמות.
הצרפתים שתקפו ראשונים הצליחו במתקפתם לנצח את הפרשים העוסמאנים. אלא שאז הם נתקלו בעיקר הצבא העוסמאני, ולא יכלו לו רבים מהצרפתים נהרגו בהם בכירים כמו ז'אן דה ויין ורניו דה רואה. אחרים נפלו בשבי העוסמאנים כמו ז'אן דה נוור, אנגוארן דה קוסי, בוסיקו ופיליפ ד'אטרואה. עם התבוסה הצרפתית, זיגיסמונד ניסה להציל את הקרב עם יתר הצבאות, אבל ללא הצלחה, הרבה בגלל חיל הפרשים הסרבי הכבד של סטפן לזרביץ', שנלחם דווקא לצד הסולטן. הוא בחר להימלט משדה הקרב יחד עם שאריות הצבאות.
הסולטן ביאזיט הוציא להורג כ-3,000 שבויים, כנקמה על הוצאתם להורג של שבויים בידי הצלבנים. אחרים שוחררו תמורת סכומים מפולפלים שנלוו מהבנקים באיטליה.
התבוסה בניקופוליס נחשבת בעיני רבים למסע הצלב האחרון,אם כי היה ניסיון נוסף לגייס כוח נוצרי מול העוסמאנים בקרב ורנה (https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=554533704701170&id=477237389097469).
המלך זיגיסמונד מצידו מונה בהמשך לקיסר האימפריה הרומית הקדושה.
תמונות:
1. קרב ניקופוליס מאת כריסטה הוק הדגלן
2. קרב ניקופוליס צייר ז'אן פרואסר
3. קרב ניקופוליס מאת סבסטיאן נמרוט
4.  קרב ניקופוליס צייר מיניאטורה טורקית מוזיאון ארמון טופקאפי באיסטנבול
5. רצח שבויים נוצחים מאת ז'אן פרואסר
6. קרב ניקופוליס מיניאטורה טורקית מאת לוקמן
7. פרשים עוסמאניים בבלקן של המאה ה-14 מתוך העולם מראשיתו ועד ימינו
לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק