החצוצרן מקרקוב

מי שבקר בעיר קרקוב שמע בוודאי את תקיעת החצוצרה, שנשמעת פעם בשעה, מהמגדל בבסיליקת מריה הקדושה, שנקטעת בפתאומיות. מקור התקיעה הזו הוא בפלישת המונגולים (או בשמם המקובל באזור טטרים) לפולין, כאשר לפי האגדה, חצוצרן נפגע מחץ בגרונו ממש באמצע שתקע בחצוצרה.
הסיפור מחזיר אותנו לשנת 1240 כאשר הצבא המונגולי, אחרי שכבש את רוסיה, פלש לפולין. הקרב הראשון של המונגולים מול הפולנים היה קרב חמלניק, בו גברו המונגולים בפיקודו של ביידר על הצבא הפולני בפיקודם של שני מהחזקים באצילי פולין ולודומייז' הוויווד של קרקוב, ופקוסלב וויווד סנדומיר. המונגולים הביסו את הפולנים, ושני הוויוודים נהרגו בקרב. לפי ההיסטוריון הפולני יאן דולוגוש הייתה פגיעה חמורה במוראל של הצבא הפולני בעקבות נטישתו של בולסלאב החמישי "הבישן" דוכס קראקוב, שנטש את שדה הקרב יחד עם אנשיו. אחרי הקרב המונגולים פשטו על העיר קרקוב שנותרה ללא מגינים בזזו אותה, טבחו בתושביה ושרפו אותה.
בהמשך התנהל קרב נוסף בפולין הוא קרב לגניצה (הנודע גם כקרב ליגניץ), שנערך ב-9 במאי 1240. בקרב זה הביס כוח מונגולי בפיקוד באידר, אורדה ח'אן וקדאן, כוח נוצרי הנריק השני "החסוד" מלך פולין, אליו הצטרפו כוחות פולניים, מוראביים, בוואריים, אבירים טווטונים ואבירים טמפלרים צרפתים. בנוסף על כורים ואיכרים מקומיים חמושים בכלי העבודה שלהם.
הקרב הסתיים בתבוסה נוצרית, מלך פולין נהרג בקרב. והמונגולים המשיכו להונגריה, שם הביסו את ההונגרים בקרב מוהי (https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=563476510473556&id=477237389097469).
תמונות:
1. בסיליקת מריה הקדושה בקרקוב
2. קרב לגניצה
3. המונגולים מניפים את ראשו של הנריק החסיד כדי להטיל מורא על העיר וורוצלאב
4. חיילים מונגולים מתוך העולם מראשיתו ועד ימינו
5. שער החצוצרן מקראקוב רומן בנושא מאת אריק פ. קלי
לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק