אלברכט הראשון מייסד המדינה הפרוסית

אלברכט הראשון- הגרנד מייסטר האמיתי  האחרון של מסדר האבירים הטווטוני, והדוכס הראשון של פרוסיה.
אלברכט נולד ב-17 למאי 1490. הוריו היו פרידריך הראשון מרגרב (שליט) מדינת ברנדנבורג אנסבך (כיום בגרמניה) משושלת הוהנצולרן. אמו סופיה הייתה בתו של קז'ימיז' הרביעי יגילו, מלך פולין והדוכס הגדול של ליטא.
כיוון שהיה בן שלישי, לא ציפתה לו קריירה שילטונית. בהתחלה הוחלט להקדיש אותו לקריירה כנסייתית. הוא נשלח לחצרו של הרמן הרביעי הארכיבישוף השליט של מדינת הסה, ושמש כקאנון בקתדרלה בעיר קלן.
בתקופה זו החל לקרוא הרבה ורכש השכלה מרובה בתחום המדעים.
בשנת 1508 נסע עם מקסימיליאן הראשון, קיסר האימפריה רומית הקדושה לרומא. אחר כך שהה זמן מה בממלכת הונגריה.
בשנת 1510 מת פרידריך הגרנד מייסטר של מסדר האבירים הטווטוני, מסדר אבירים גרמני שנשלח בידי האפיפיור להפיץ את הנצרות בקרב העמים הפגאנים בארצות הבלטיות, והיה בעבר מעצמה, אולם המדינות הבלטיות התנצרו כולן, והמסדר היה בדעיכה מזה זמן רב. המסדר היה בסכסוך מתמיד עם ממלכת פולין בעניין בעלות על שטחי פרוסיה המזרחית.
אלברכט נבחר לגרנד מייסטר הבא של המסדר, בתקווה שהיותו אחיין של זיגמונד  מלך פולין יישר  את ההדורים בין שתי המדינות. אולם זה לא עזר ומלחמה פרצה בין פולין למסדר הטווטוני ב-1519. המלחמה נמשכה שנתיים וגרמה נזקים קשים לפרוסיה המזרחית, ובסופה נחתם הסכם שלום, אך הסכסוך על פרוסיה המזרחית נמשך.
אלברכט ניסה לערב גורמים שונים שיסייעו ל בתביעתו, בהם הקיסר קרל החמישי, שלא נענה לבקשתו.
בשנת 1522 נערכה דיאטה- ועידה כנסייתית גדולה בנירנברג, שהגיעו אליה נכבדים מכל רחבי גרמניה, ומקומות אחרים באירופה. אלברכט, נסע לוועידה כדי לנסות לגייס סיוע צבאי נגד הפולנים. בוועידה הוא פגש את התאולוג הפרוטסטנטי בן הזרם הלותרני אנדראס אוסיאנדר. בעקבות כך הפך מי שיועד לתפקיד בכנסייה הקתולית ועמד בראש מסדר אבירים קתולי ללותרני.
כעבור שנתיים פגש בוויטנברג. את לא אחר מאשר מרטין לותר מייסד הזרם הלותרני בעצמו.
לותר נתן לו עצה פוליטית להפוך את שטחי המסדר הטווטוני, לדוכסות פרוסיה, תחת חסות הכתר הפולני. העצה התקבלה. בשנת 1525 הפך אלברכט לדוכס הראשון של פרוסיה תחת חסות דודו זיגמונד מלך פולין. הוא החל להסתובב ברחבי פרוסיה, ולהפיץ את הדת הפרוטסטנטית לותרנית, למורת רוחו של המסדר הטווטוני, שמינה במקומו מייסטר חדש וולטר קרוננברג. ומורת רוחם של נסיכי גרמניה, פנה במחאה לאימפריה הרומית הקדושה. אולם המדינות היו עסוקות במלחמות אחרות. וכך למעשה קמה המדינה הפרוטסטנטית הראשונה באירופה (מלבד צ'כיה ההוסיטית שחדלה להתקיים זה מכבר).
ב-1526 אף הצטרף לליגה של טורגאו, שניסתה לחתור תחת הקיסר קרל החמישי, מה שמראה שהפרוטסטנטיות שלו הפכה נסבלת לפחות בעיני חלק משליטי גרמניה.
בשנות שלטונו פרוסיה החלה לפרוח, הוקמה אוניברסיטה בקניגסברג, שתתחרה באוניברסיטה הקתולית היוקרתית של קרקוב. בנוסף הוקמו בתי ספר בכל רחבי פרוסיה.
בתקופה זו סגר אלברכט את המסדר הטווטוני, מה שבסס סופית את המדינה הפרוסית, שהפכה לאחת המדינות המרכזיות בגרמניה, ובעתיד תהפוך למדינה שתאחד את כל נסיכויות וממלכות גרמניה.
תמונות:
1-3 אלברכט הראשון
4. אנדראס אוסיאנדר
5. מרטין לותר מתוך אנציקלופדיה תרבות
לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק