אוסטיה נמלה של רומא

בתקופת השושלת היוליו קלאודית, העיר רומא הייתה עיר ענקית, שחיו בה כמיליון תושבים. מובן שעיר גדולה כזו צריכה אספקה יומיומית של מזון, לצד אספקה של מוצרי צריכה שונים, וגם מוצרי מותרות עבור העשירים.
חלק מהמוצרים היו מוצרי יבוא, אלא שרומא לא שכנה לחוף הים.
הנמל הקרוב ביותר לרומא היה נמל אוסטיה, שנמצא בשפך נהר הטיבר, כ-35 ק"מ מרומא. אלא שנמל אוסטיה היה רדוד וספינות גדולות נאלצו להעביר את כבודתן לכלי שיט קטנים, שלא פעם טבעו. אפשרות נוספת היה שימוש בנמלים באזור נאפולי,אלא שהם היו במרחק של כ-250 ק"מ מרומא.
בשנת 42 לספירה החליט הקיסר קלאודיוס לבנות את נמל אוסטיה מחדש במיקום צפוני יותר. הוא בנה שני מזחים גדולים בצורת חצי עיגול. וגם נבנה מגדלור. סוף סוף ספינות גדולות יכלו לעגון בנמל אוסטיה. הנמל כונה בשם הלטיני "פורטוס אוגוסטי אוסיינטיס".
אלא שגם נמל זה לא היה חף מבעיות. בשנת 62 לספירה סערה קשה גרמה לטביעתן של 200 ספינות, עמוסות חיטה שעגנו בנמל.
בשנת 113 בימי הקיסר טריאנוס נבנה לנמל אוסטיה מעגן נוסף בצורת משושה.
העיר אוסטיה עצמה, שכונתה "נמלה של רומא" הייתה עיר שוקקת חיים בה חיו עובדי הנמל, לצד סוחרים רבים שמכרו, את סחורת היבוא שהגיעה לנמל. בנוסף על אלה היו פקידים שונים שהיו אחרים על תחומי היבוא והיצוא. אנשים שאחראים על יבוא חיות לקרקסים, ועבדים רבים שסייעו להם. אגריפס חתנו של הקיסר אוגוסטוס בנה בעיר קרקס בן 4,000 מקומות ישיבה. והיו בעיר מרחצאות,  שנבנו בידי הקיסרים טריאנוס, אדריאנוס ואנטונינוס פיוס. בנוסף על כך היו בעיר שפע מקדשים גם לאלי רומא וגם לאלים זרים.
גם נוכחות יהודית נרשמה באוסטיה, בה קיים בית כנסת בו נמצאו שרידים מהמאה השניה לספירה- מהעדויות הקדומות ביותר לנוכחות יהודית באיטליה.
חלק ניכר מתושבי העיר גרו באינסולות בנות 5 קומות, שהדירות בהן הושכרו במחיר נמוך (פוסט על אינסולות שפרסמנו בעבר https://www.facebook.com/historiaolamit/posts/665986603555879) חלק מהן שרדו עד היום במצב השתמרות טוב יחסית.
בעיר ניתן לראות גם את שרידיהם של בנייני בעלי המקצועות השונים, האיגודים המקצועיים שלהם, והמקדשים שהוקדשו לאלים הפטרונים של כל מקצוע.
במאה השלישית לספירה, התמלא שפך נהר הטיבר באזור אוסטיה בחול, והנהר נעשה בלתי ניתן לשיט באזור זה בעקבות כך ירדה קרנו של הנמל עד שחדל לשמש, והעיר ננטשה לחלוטין.
תמונות:
1. שרידי אינסולה באוסטיה
2. תבליט ספינות מאוסטיה
3. תבליט של סוחר סכינים מאוסטיה
4. תבליט מנורה מבית הכנסת באוסטה הממצא היהודי הקדום ביותר מאיטליה
5. הצי הרומי מתוך אנציקלופדיה תרבות
6. נמל אוסטיה מתוך העולם מראשיתו ועד ימינו
7. תרשים של בית הכנסת העתיק באוסטיה מתוך אנציקלופדיה עולם התרבות
8. צילום של בית הכנסת העתיק באוסטיה מתוך אנציקלופדיה עולם התרבות
לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק