ברקה ח'אן

ברקה ח'אן (מת 1266) היה בנו של ג'וצ'י בכורו של שליט המונגולים ג'נגיס ח'אן.
בשנת 1236 הצטרף לאחיו באטו ח'אן שליט הורדת הזהב, ולאחים נוספים, שיצאו מסיביר בראש צבא של 150 אלף חיילים, והחלו במסע כיבושים. הם ספחו את אדמות הבולגרים של נהר הוולגה והקיפצ'אקים. ברקה עצמו נשלח להכניע את הקיפצ'אקים שמצפון לקווקז. בהמשך המשיכה הורדת הזהב בכיבושיה. בעוד אחיו, בשנת 1237 הרסו את הנסיכויות הרוסיות של ריאזן וסוזדאל. והמשיכו לתוך רוסיה. בחורף 1238-39 ברקה הכניע את הקיפצ'קים, וכלא את מנהיגם של המרקיטים, וכבש את הערבה בין נהרות קומה וטרק. באותה תקופה החלו בהמשך חבר היה חלק מכיבוש אירופה בידי המונגולים ונלחם בין השאר בקרב מוהי, בפיקוד בן דודו באטו ח'אן,
בו הובס הצבא ההונגרי (https://www.facebook.com/historiaolamit/posts/563476510473556).
כאשר מת הח'אן המונגולי הגדול אוגדאי ח'אן בשנת 1241, וכל הנסיכים המונגוליים הוזעקו למונגוליה כדי לבחור ח'אן גדול חדש, תמך ברקה ח'אן בבאטו ח'אן. אולם הוא לא נבחר, באותה תקופה החלה הורדת הזהב והקיפצ'אקים שסופחו לה להתבסס באזור רוסיה וקזחסטן של ימינו.
בעת שהותו בסראי ג'וק (כיום בקזחסטן), פגש שיירה של סוחרים מוסלמיים מבוכרה והחליט להמיר את דתו לאסלאם. הוא שכנע גם את אחיו טוק טימור ח'אן.
בשנת 1248 שלח אותם באטו ח'אן לחצר הח'אן הגדול כדי שיבחרו את מונגקה לח'אן הגדול. ב1251 היה שותף, להדחתו של מונגקה.
באטו ח'אן מת בשנת 1255, בנו סרטק שלט על הורדת הזהב לפרק זמן קצר אך מת ב1256.
בשנת 1257 הפך ברקה ח'אן לח'אן הורדת הזהב. בתקופת שלטונו דכא את המרד של דנילו האליץ' מלך רותניה. בשנת 1259 שלח את המצביא בורונדאי לעשות פשיטות על פולין וליטא, בהן נבזזו הערים לובלין, זאוויכוסט, סנדומייז', קרקוב וביטום. בשנת 1265 ערך פשיטות על בולגריה ועל תראקיה הביזנטית. בעקבות כך שלח לו הצאר הביזנטי מיכאל כופר, כדי שיניח לארצו.
במהלך השנים הפך למוסלמי אדוק, וכך גם מרבית אנשי ההורדה הכחולה, הפלג אותו הנהיג בהורדת הזהב. אף כי נשארו ביניהם בודהיסטים ואנמיסטים. ברקה ח'ן רתח מזעם על בן דודו הולגו ח'אן מנהיג המונגולים האילח'אנים על כך שהוציא להורג את מנהיג האסלאם הסוני הח'ליף העבאסי אלמועתסים בעת כיבוש בגדד (https://www.facebook.com/historiaolamit/posts/511133125707895). בנוסף על כך הח'אן הגדול מונגקה העניק את אזרביג'ן להולגו ח'אן, בשעה של ברקה ח'אן טען שהיא שלו, כי ג'נגיס ח'אן הבטיח אותה לאביו. בעקבות כך כרת ברית עם אויביהם הגדולים של האילח'אנים, הממלוכים של מצרים. בהתחלה נמנע מלהיכנס לעימות עם הולגו, מתוך תחושת אחווה מונגולית. אולם בסופו של דבר העימות הצבאי היה בלתי נמנע. ב1263 הביס צבא הורדת הזהב בפיקוד אחיינו של ברקה נוגאי את הצבא האיל'אחני על נהר הטרק שבקווקז. יש אומרים שמלחמתו של ברקה ח'אן הצילה את ארץ ישראל מפלישה אילח'אנית נוספת אחרי תבוסתם מול הממלוכים בקרב 1260 בקרב עין ג'לות (עין חרוד).
ברקה ח'אן מת בשנת 1266, כשהוא משאיר אחריו אימפריה ששלטה על שטחים בשתי יבשות, ואת המדינה המונגולית הראשונה שקבלה את האסלאם.
תמונות:
1. ברקה ח'אן מקבל את ספר הקוראן- דמותו ובגדיו מבוססים על תאורו בידי כותבים בני התקופה
2. חצרו של הח'אן הגדול מתוך אנציקלופדיה תרבות צייר ג'וזפה ברטולי
3. הסתערות מונגולית מתוך העולם מראשיתו ועד ימינו צייר סרג'יו ריצאטו
לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק