רבן בר צומא

רבן בר צומא (1220-94) היה נזיר נסטוריאני ממוצא אויגורי (טורקים אתניים החיים בעיקר בסין) שנולד באזור בייג'ינג שבסין, אז תחת שלטון שושלת יואן המונגולית במוצאה. הנסטוריאנים הם כנסיה שמרכזה במזרח התיכון (כיום בעיקר בעיראק ואיראן), ששפת התפילה שלה היא ארמית, כפי שמעיד שמו הארמי של רבן בר צומא. בימי הביניים הגיע
האמונה הנסטוריאנית עד סין והודו הרחוקות (כיום נותרו מעוזים של הכנסייה בהודו הדרומית).
רבן בר צומא החליט להגשים חלום ולעלות לעיר הקודש ירושלים. הוא לקח אתו את תלמידו רבן מרקוס. בדרכו עבר דרך מדינת טנגוט, חותן, וקשגר (שלושתם בסין של ימינו), תרז (כיום בקזחסטן). חצה את נהר סיר דריה שבמרכז אסיה, הגיע לחורסאן (כיום באפגניסטן),  מרגה (כיום באפגנסיטן) ומוסול. הוא הגיע לעיר אני ( כיום בטורקיה https://www.facebook.com/historiaolamit/posts/676645539156652), שהייתה אז תחת שלטון ממלכת גאורגיה. הם הוזהרו מפני המצב בסוריה, ושינו את מסלולם המתוכנן. הם המשיך לפרס, שבאותה תקופה שלטה בה שושלת האילחאנים המונגולים, שם התקבלו בברכה בידי הפטריאך מר דנהא הראשון, שהזמין את את בר צומא ומרקוס לחצרו של השליט האילחאני אבקה ח'אן. במהלך הביקור רבן מרקוס הוכרז כבישוף של הכנסיה הנסטוריאנית. הפטריאך תכנן להחזיר אותם כשליחים חזרה לסין, אולם  סכסוך צבאי בדרך מנע מהם את החזרה והם נותרו בבגדאד, שתחת שלטון האלחאנים. כאשר הפטריאך מר דנהא מת בשנת 1282, רבן מרקוס ירש את מקומו  וקבל את השם יבללאהא השלישי. השנים נסעו לבירת האילח'אנים מראגה (כיום באזרביג'ן) כדי שאבקה ח'אן יאשר את הבחירה, אולם הוא מת קודם לכן וירש אותו בנו ארגון ח'אן.
ארגון רצה ליצור ברית עם מדינות אירופה הנוצרית, נגד הממלוכים של מצרים.  בר צומא נשלח לאירופה להיפגש עם האפיפיור ועם שליטים אירופיים נוספים. בשנת 1287 יצא עם משלחת גדולה שכללה את תומאס דה אנפוסי-בנקאי מגנואה, ומתורגמן איטלקי בשם אוגטו. בר צומא עצמו לא ידע שפות אירופיות כלל. הוא עבר דרך אימפריית טרביזונד, או  דרך האימפריה הסלג'וקית של רום לסימיסו שלע שפת הים השחור (כיום סמסון שבטורקיה). משם שטו לקונסטנטינופול. הם נפגשו עם הקיסר הביזנטי אנדרוניקוס השני פליאולוגוס. בר צומא תאר בהתלהבות את קתדרלת איה סופיה. משם הפליגו לסיציליה שם חזו בהתפרצות הר הגעש אתנה ב-18 ליוני 1287. ב-24 ליוני הם חזו בקרב ימי במפרץ סורנטו בין שארל השני מלך נאפולי לחיימה השני מאראגון מלך סיציליה- קרב שהיה חלק ממלחמת "הערבית הסיציליאנית". לפי בר צומא, חיימה השני היה המנצח וכוחותיו הרגו 12 אלף חיילי אויב.
משם המשיכו לרומא, אך פספסו מפגש עם האפיפיור הונוריוס הרביעי שמת זה מכבר. במקום הם נפגשו עם הקרדינלים. בר צומא בקר גם בכנסיית סן פייטרו. משם המשיכו דרך טוקסנה לגנואה, בה העבירו את חורף 1287-8. משם נסעו לפריז. בפריז בר צומא נפגש עם המלך פיליפ הרביעי "היפה", שקבל בחיוב את המשלחת המונגולית והעניק לה מתנות רבות. הוא אף צרף למשלחת את האציל גובר דה אולוויל, שיצטרף אליהם במסעם חזרה.
בגסקוניה, שבדרום צרפת, אז תחת שלטון אנגליה, פגש בר צומא את אדוארד הראשון מלך אנגליה (ככל הנראה בבורדו), אדוארד קבל את המשלחת בצורה מכובדת, אך לא נענה לבקשתם לסיוע צבאי בגלל מלחמותיו נגד הסקוטים והוולשים.
משם חזרו לרומא שם פגשו את האפיפיור ניקולאס הרביעי  ביום ראשון של הדקלים 1288. האפיפיור העניק לו כתר מיוחד עבור תלמידו לשעבר הפיטריאך יבללהא. בר צומא חזר לבגדד בשנת 1288 נושא עמו במתנות ומסרים רבים משליטי אירופה.
ארגון ח'אן השיב על המכתבים של בר צומא, ושלח את מכתבי התשובה באמצעות הסוחר היהודי הגנואזי בוסקרלו דה גויזולפי. אולם הנסיונות ליצור ברית בין המונגולים למדינות אירופה לא נשא פרי.
תמונות:
1. מכתב מארגון ח'אן לפיליפ הרביעי מלך צרפת בו מוזכר שמו של בר צומא
2. מיניאטורה של ארגון ח'אן
לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק