עלייתו ונפילתו של היהודי גבריאל מילן

גבריאל מילן (1631-1689) נולד למשפחת אנוסים בספרד או  בפורטוגל, שמו המלא היה דון פרנקו דה טברי, ומשפחתו כפי שמעיד שמה מקורה  ממילאנו. בצעירותו הספיק לשרת לצד הקתולים במלחמת שלושים השנה ולהלחם בצרפתים. כמו רבים מהאנוסים העדיף לעזוב את ארצות האינקויזציה ולעבור למדינות החופשיות בעולם הפרוטסטנטי. הוא הצטרף לקהילה היהודית הספרדית-פורטוגזית בהמבורג. בהמשך עבר לאמסטרדם. בשנת 1667 הגיע יורגן נסיך דנמרק לאמסטרדם. גבריאל מילאן שמש בתקופה זו כקניין והבנקאי שלו בתקופת מסעו מחוץ לדנמרק בשנים 1667-70. בתקופה זו היה במערכת יחסים מצוינת עם בית המלוכה הדני. מזכיר המדינה הדני  הרוזן פדר שומאכר גריפנפלד, נעזר בשרותיו רבות כדי שיקנה תכשיטים, יצירות אמנות ומוצרי מותרות אחרים למלך כריסטיאן החמישי ולמלכה שרלוט אמלי. בעקבות כך מונה מילן ב-1668 לנספח, וב1671 לנספח ראשי של דנמרק באמסטרדם. בשנת 1672 היה אחראי גם להעברת הדואר הדני שנשלח לאמסטרדם. תוך שהוא עוזר לצמרת המדינה הדנית לרכוש מוצרי אמנות ומותרות בהולנד. אולם לא כל האצילים הדניים שלמו בזמן, והכניסו אותו לחובות, תחילה גיסו העשיר יהושע אבן צור תמך בו כלכלית, אולם מותו בשנת 1678 של אבן צור סבך אותו כלכלית הוא נסע לקופנהאגן, כדי לאתר את בעלי החוב שלו. ובשנים הבאות העביר בין גליקשטדט לקופנהאגן.
בשנת 1684 כאות הוקרה על פועלו מונה למושל האי סנט תומאס, אחד מאיי הודו המערבית הדניים (כיום איי הבתולה האמריקניים), שנשלטו באותה תקופה בידי "חברת הודו המערבית הדנית". מילן קבל הוראה לשלוח את המושל הקודם אסמיט חזרה לדנמרק. אולם הוא העדיף לכלוא אותו בכלא המקומי, כדי לדרוש תמורתו כופר. אשתו של אסמיט חזרה לדנמרק שם התלוננה על כליאת בעלה.
במקביל מילן נהל את האי ביד קשה, גם כלפי הדנים וגם כלפי העבדים האפריקניים. בשנת 1686 נשלח נציב חדש  מדנמרק כדי להחזיר אותו לדנמרק.
גבריאל מילן הועמד לדין בקופנהגן בשנת 1687. הוא נידון למוות והוצא להורג בקופנהאגן בשנת 1689 באשמת פגיעה בכבוד המדינה. הוא הוצא להורג בכיכר ניטורב בקופנהאגן.
תמונות:
1. כיכר ניטורב בקופנהאגן
2.המלך כריסטיאן החמישי
3 המלכה שרלוט אמלי
4. הרוזן גריפנפלד
5. הוצאתו להורג של גבריאל מילן
6. מגן הענף הדני של משפחת מילן
לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק