אדריכלות איטלקית מתקופת הרנסנס ברוסיה

התפיסה המקובלת בקרב רבים היא שמי שהביא את השפעת המערב לרוסיה הוא הצאר פטר הגדול (1672-1725). זה נכון חלקית בלבד. ניתן לומר שלפחות בתחום האדריכלות ההשפעה המערבית הגיעה הרבה קודם. הרבה בזכותו של הנסיך הגדול של  רוסיה איוון השלישי (1440-1505)שהזמין למוסקווה כמה אדריכלים איטלקיים כדי שיקימו בעיר מבנים מונומנטליים. אותם אדריכלים הביאו לרוסיה הרחוקה מעט מרוח הרנסנס האיטלקי, אך הושפעו בהחלט גם מסגנון האדריכלות המקומי.  דוברי האיטלקית (אדריכלים ובעלי תפקידים אחרים) כונו ברוסיה  פריאזין, שיבוש של המילה פרנקי.
אנטוניו גיסלרדי, שנודע כאנטון פריאזין, היה אדריכל מוויצ'נזה שפעל במוסקווה בשנים  1469-88. הוא היה אחראי לבניית מגדל וודוזוודניה בחומת הקרמלין וכן לבניית מבנה בחומה שכונה מגדל טאינצקאיה. במקביל לעיסוקו כאדריכל שמש גם כדיפלומט, שניסה לקשור קשרים דיפלומטיים בין איוון השלישי לאפיפיור. ותווך ביחסים עם וונציה ועם הורדת הזהב.
בשנת 1475 הזמין איוון השלישי את האדריכל הנודע מבולוניה אריסטוטל פיורוונטי (1415-86), שבנה כמה מבנים מונומנטליים בבולוניה, ועבד עם מלך הונגריה. פיורוונטי בנה במוסקווה את כנסיית העליה השמיימה, שנקראת גם כנסיית הדורמיציון. למרות נסיונו הרב הוא לא בנה אותה בסגנון מערבי אלא התבסס על מבנה כנסיית הדורמיציון בעיר ולדימיר. לפי חלק מהמקורות הוא נכלכא בידי איוון בגלל שבקש לחזור לאיטליה. מקורות אחרים אומרים שהצטרף למסעי המלחמה של איוון ועזר בהנדסה צבאית.אחד האדריכלים הללו היה פייטרו אנטוניו סולארי (1445-1493) יליד קרונה שבחבל טיצ'ינו- האזור דובר האיטלקית של שויץ. לפני בואו לרוסיה פעל בעיקר במילאנו וצפון איטליה ברוסיה הוא כונה בשם פיוטר פריאזין הוא בנה חלק ניכר מחומת הקרמלין ומגדליו בשנים 1490-2. בין הבניינים שבנה מגדל בורוביצקאיה,   ומגדל אוגלוביה ארסנליה. ארמון הפאות, ששמש היכל המשתאות של שליטי רוסיה, הוא מבנה מעניין שסולארי בנה במשותף עם אדריכל איטלקי אחר מרקו רופו, המכונה מרק פריאזין. מרקו רופו פעל בעיקר במילאנו והוזמן בידי השגריר הרוסי לוונציה להגיע למוסקווה של איוון השלישי. בין הבניינים שעצב מרקו רופו מגדל בקליצ'בסקאיה, מגדל המושיע ומגדל ניקולסקאיה (במשותף עם סולארי).
אדריכל איטלקי נוסף היה אלואיסיו דה מילאנו, שכונה אלוויז פריאזין. דה מילאנו המשיך את מפעלו של סולארי שכלל את בניית חומת הקרמלין ומגדליה- כמו מגדל טרויצקאיה בשנים 1494-9, וכן בנה את ארמון הצארים- ארמון טרם, אם כי בצורתו כיום קשה לראות את עיצובו של דה מילאנו.
אבל הוא לא היה האדריכל האחרון בשם אלואיסיו, יתכן שמדובר באלואיסיו למברטי מונטניאינו כדי להבדיל אותו מאלואסיו דה מילאנו הוא מכונה ברוסית אלוויז פריאזין נובי- אלואיסיו החדש- שהוזמן על ידי איוון השלישי. בדרכו לרוסיה התעכב אצל הח'אן הטטרי של קרים,  מנגלי גיראי הראשון, ועצב חלק מטירת הח'אנים בבהצ'הסראי (https://www.facebook.com/historiaolamit/posts/519877828166758). הוא הגיע למוסקווה עם מכתב המלצה מהח'אן הטטרי. אלואיסיו החדש בנה במוסקווה את אחת מהכנסיות היפות ביותר בעיר, כנסיית המלאך מיכאל. הוא בנה לא רק במוסקווה בין השאר בנה את כנסיית השילוש הקדוש וכנסיית הגנת תאוטוקוס בקרמלין של אלכסנדרוב.
אדריכל איטלקי נוסף שלא הרבה ידוע עליו הוא מרקו בונו שנודע ברוסיה כבון פריאזין. הוא מפורסם בעיקר במגדל הפעמונים של איוון הגדול, המפואר שבנה שהיה במשך שנים רבות המגדל הגבוה במוסקווה. כמו כן השלים את כנסיית המלאך מיכאל שהתחיל אלואיסיו החדש.
גם אחרי ימיו של איוון השלישי הגיעו אדריכלים איטלקיים. בתקופת שלטונו של וסילי השלישי (1479-1533). בתקופתו הובא לרומא פייטרו  אניבל, שכונה ברוסיה פטרוק מלי, או פטרוק מאלי פריאזין, כדי להבדילו מסולארי. הוא היה אדריכל מנוסה שפעל בעיקר בשרות האפיפיורים ברומא. בשנת 1532 הוא הקים את כנסייה העלייה לשמים בקלמנסקויה, אחת הכנסיות היפות ברוסיה, שבנויה בסגנון שמערב סגנון גותי וסגנון רוסי. בכנסייה זו נטבל לנצרות מי שיהיה הצאר איוון הרביעי האיום. בשנים 1532-8 הקים את במוסקווה את חומת מצודת קיטאי גורוד, שנהרסה ברובה.  אחרי מותה של פטרוניתו אלנה גלינסקה, אלמנתו של וסילי נאלץ לברוח מרוסיה, ומצא מקלט אצל הבישוף של דורפט (כיום באסטוניה).
עוד אדריכל איטלקי שפעל ברוסיה בזמן וסילי השלישי היה פייטרו פרנצ'סקו, שכונה ברוסיה פיוטר פריאזין או פיוטר פרנצ'סקו פריאזין. לא הרבה ידוע על פעלו באיטליה. אך ידוע שהגיע למוסקווה בשנת 1494, ונשלח בידי וסילי השלישי לניז'ני נובגרוד לבנות את הקרמלין המקומי בשנים 1508-15.
תמונות (ממליץ לדפדף בכל התמונות):
1. פייטרו אנטוניו סולארי ומרקו רופו מתוך כרוניקת איוון האיום (https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=503061706515037&id=477237389097469)
2. כנסיית העליה לשמים שהוקמה בידי אריסטוטל  פיורוונטי (1475-9).  וארמון הפאות שהוקם על ידי מרקו רופו ופייטרו אנטוניו סולארי (1487- 90)
3. מגדל בורוביצקאיה שנבנה בידי סולארי
4. מגדל ניקולסקאיה שנבנה בידי סולארי ורופו
5. מגדל המושיע בעיצובו של רופו ובניין טאיניצקאיה בעיצוב אנטוניו גיסלרדי מתוך אנציקלופדיה תרבות צייר רמו ברסלי
6. מגדל טרויצקאיה של אלואיסיו דה מילאנו
7. כנסיית השילוש הקדוש בוולדימיר של אלואיסיו החדש צילום משנת 1884
8. כנסיית תאוטוקוס בקרמלין של אלכנדרוב של אלואיסיו החדש
9. ציור של הצייר ג'קומו קרנגי משנת 1797 שמראה את כיכר הקתדרלות המוסקווה. משמאל לימין: כנסיית המלאך מיכאל של אלואיסיו החדש, ארמון הפאות של רופו וסולארי, כנסיית העלייה לשמים של פיורבוונטי, ומגדל הפעמונים של בון פריאזין.
10. וודוזווניה בחומת הקרמלין של אנטוני גיסלרדי
11. כנסייה העלייה לשמים בקלמנסקויה של פטרוק מלי
12. מצודת קיטאי גורוד  של פטרוק מלי
13. מגדל קורומיסלובה בקרמלין של ניז'ני נובגרוד של פייטרו פרנצ'סקו
14. מגדל דימיטרובסקיה בקרמלין של ניז'ני נובגרוד של פייטרו פרנצ'סקו
15. בניית חומת נובגרוד בידי פייטרו פרנצ'סקו מתוך כרוניקת איוון האיום
16 הקרמלין של מוסקווה בסוף המאה ה-14 מתוך אנציקלופדיה תרבות צייר ג'וזפה ברטולי ע"פ ציור של א.מ וסנצוב
לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק