בסיליוס הראשון קיסר ביזנטיון

בסיליוס הראשון קיסר ביזנטיון (שנת לידה שנויה במחלוקת אך כנראה 811 מת בשנת 886) נולד במקדוניה למשפחה ארמנית (אם כי לפי מקורות ערביים מוצאו היה דווקא סלאבי). משפחתו הייתה משפחת איכרים פשוטה שברחה מאזור מקדוניה שנכבש בידי קרום ח'אן שליט הבולגרים לתראקיה שתחת שלטון ביזנטי. בשנת 856 הוא הגיע לקונסטנטינופול בירת האימפריה והחל לעבוד בחצר הקיסר. הוא היה בעל מראה מרשים כוח, פיזי רב ואישיות כובשת, והיה מתאבק מעולה.
ועד מהרה הפך להיות אחד מהאנשים האהובים בחצר. הקיסר מיכאל השלישי נתן לו להתחתן עם לא אחרת מאשר פילגשו אאודוקיה אינגרינה. בשנת 865 חשד הקיסר בדודו ברדס, האיש השני בכוחו באימפריה שהוא חותר תחתיו. הוא הזמין את בסיליוס לחסל את ברדס וכך הוא עשה. בסיליוס מונה להחליף את הדוד שחסל, ובשנת 866 מונה לקיסר שותף לצד מיכאל השלישי. עד מהרה חוסל מיכאל ובסיליוס הפך לקיסר יחיד, מקים שושלת חדשה, השושלת המקדונית.
בתקופת שלטונו עשה רפורמה בתחום הדתי. תחילה נטה להצטרף לאפיפיור אולם בהמשך העדיף לטפח את הפצת הנצרות בקרב העמים הסלאבים, ובכך סייע להעמקת הפילוג בין הכנסיה הקתולית לכנסיה האורתודוכסית. וגם להטבת הקשרים בין ביזנטיון לבולגריה.
מן הבחינה הצבאית הוא כבש מחדש מספר שטחים שהאימפריה אבדה באיטליה ובבלקן, ורשם מספר נצחונות על הערבים.
הוא ניסה לארגן קודיפיקציה של החוקים הביזנטיים וחוקק חוקים שמטרתם להיטיב עם האיכרים ופשוטי העם. בנוסף ניבסה לייעל את הבירוקרטיה המסורבלת של האימפריה.
בסיליוס מת בתאונת ציד ככל הנראה כאשר אייל אותו ניסה לצוד נעץ בו את קרניו.
תמונות:
1-3 מתוך כרוניקת סקילצס
4. מטבע של בסיליוס הראשון
5. בסיליוס הראשון מאת אמיליאן סטנקב
לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק