גבורת לוחם נ"מ במלחמת יום כיפור

ביומה התשיעי של מלחמת יום הכיפורים, 15 לאוקטובר 1973, חצה צה"ל את תעלת סואץ ומקם כוחות בגדתה המערבית בשטח יבשת אפריקה. בין הכוחות החוצים היו גם כוחות של תותחים מתניעים נגד מטוסים, שמטרתם הייתה לסייע לכוחות היבשה נגד איום המטוסים והמסוקים של המצרים.
אחת מסוללות הנ"מ, המצוידות בזחלמי"ם עליהם תותחי 20 מ"מ נגד מטוסים, התמקמה במתחם המכונה "החצר הקטנה". במתחם היו גם כוחות מיחידות נוספות כולל תחנת איסוף גדודית שטפלה בפצועים. בבוקרו של ה-17 באוקטובר הצליחה הסוללה להפיל שני מסוקים מצריים. במקביל המצרים ירו על המתחם באופן קבוע, נשק קל, ארטילריה וטילי קטיושה. אחד מטילי הקטיושה פגע בקומנדקר שהיה במתחם וגרם לנפגעים.
בבוקרו של ה-18 או ה-19 באוקטובר, הייתה הפגזת קטיושות כבדה על המתחם. במהלך הפוגה בהפצצה יצאו חיילי סוללת הנ"מ כדי לשפר את עמדות הכלים אולם, המצרים החלו בהתקפה נוספת, מרבית החיילים חזרו למחסותיהם. סמל ראשון דוד ברירו, שהיה מש"ק פלגה בסוללת הנ"מ, חשש שמיקומו של התותח שלו עלול לגרום לכך שיפגע בדומה לקומנדקר, לכןהחליט על אף מתקפת הקטיושות להזיז את הכלי. הוא הזיז אותו מספר מטרים, ותכנן לתפוס מחסה, אולם אז החלה תקיפת מטוסים, לפני שהספיק לירות, פגעה קטיושה בצידו הקדמי של הרכב. דוד ברירו הועף מההדף. הוא קם וחזר לכלי, והחל להוציא ממנו את ארגזי התחמושת, כדי למנוע  סכנת התפוצצות, הוא השאיר רק את התחמושת בה היה חמוש התותח. אחר כך הוא החל לכבות את האש באמצעות חול ששפך משקי החול ששמשו להגנת המתחם. בהמשך בהפוגה בהתקפה סייעו לו יתר חיילי הפלגה בכיבוי האש. אחר כך כוחות הסוללה השמישו תוך שעתיים את התותח ועזרו לו לחזור לתפקד. על גבורתו תחת אש זכה סמ"ר דוד ברירו בעיטור המופת. סך הכל הפיל הגדוד 17 מטוסי ומסוקי אויב במהלך המלחמה, כולל מטוס מיג  17 שירה על התותח של דוד ברירו, שהופל בידי כוחות נ"מ בגדה המזרחית.
תמונות:
1. תותח 20 מ"מ נגד מטוסים
2. חיילי נ"מ על צריח תותח
3. דוד ברירו באמצע על שרידי המיג 17
4. תותחי נ"מ בסיני
לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק