דיוניסיו אינקה יופנקי

 דיוניסיו אינקה יופנקי (נולד 1760 מת אחרי 1812) נולד בלימה שבפרו (אז ממלכת משנה תחת הכתר הספרדי). הוא היה נצר לבית המלוכה של האינקה, ולכן נשא את השם אינקה יופנקי. בשנת 1769 אביו הגר אתו ועם משפחתו לספרד במטרה שיכירו בתואר האצולה המגיע לו מתוקף היותו בעל דם מלכותי. בספרד הוא התגייס לצבא ורשם קריירה צבאית מרשימה, הוא קבל הכרה בתואר אצולה שמקנה לו זכות לקצבה מלכותית, אולם לא קבל זכות להעביר את הפריבילגיה לצאצאיו.
דיוניסיו עצמו התחנך בסמינר לאצילים במדריד, ורשם קריירה צבאית במסגרת הצי הספרדי, בין השאר השתתף במלחמות בצפון אפריקה, נגד הבריטים בגיברלטר, ובקובה.
בשנת 1786 דרש גם הוא קצבה ממשלתית בשל מוצאו המלכותי אולם בקשתו נדחתה. אולם הוא קבל מהכתר דרגת טניינטה קולונל (סא"ל) בגדוד פרשים. במסגרת הגדוד הוא נלחם נגד צרפת של נפוליאון.
בשנת 1810 נבחר כציר בקורטס (פרלמנט) הספרדי, שישב בעיר קדיס, שלא הייתה תחת שלטון משפחת נפוליאון.
ב-7 דצמבר 1810 נשא בקורטס נאום מפורסם בו קרא כצאצא לבני אינקה לשים סוף לדיכוי והאפליה של האינדיאנים בידי הספרדים. להפסקת היחס לאינדיאנים בתור רכוש. הוא טען שכיבוש ספרד בידי נפוליאון הוא גזרה משמים כעונש על יחסה של ספרד לאינדיאנים ביבשת אמריקה. בשנת 1811 קרא לשוויון חוקתי בין אידיאנים ובין לבנים. בשנת 1812 בעקבות קריאותיו הוכנס לחוקה הספרדים מעמד המבטל את מעמד הווסאל של האינדיאנים ביבשת אמריקה.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק