שתי קיסריות טרביזונד

בעבר דיברנו על אימפריית טרביזונד (https://www.facebook.com/historiaolamit/posts/534156740072200), אותה אימפריה יוונית, שהוקמה בידי צאצאי הקיסר הביזנטי על שפת הים השחור, אחרי שהצלבנים השתלטו על קונסטנטינופול. מעניין לציין שבאימפריית טרביזונד היה רצף של שתי קיסריות ששלטו אחת אחרי השניה בשנים 1340-1342.
אירני פליאולוגינה (נולדה 1315) הייתה ביתו הבלתי חוקית של הקיסר  הביזנטי אנדרוניקוס השלישי פליאולוגוס. בשנת 1335 חותנה עם קיסר טרביזונד בסיליוס מגס קומננוס. אלא שהנישואין לא היו מאושרים. בסיליוס לקח לו פילגש ששמה היה גם כן אירני, והתגרש בשנת 1339 מאירני פליאולוגינה. אבל אירני פליאולוגינה, שנתמכה בידי פטריאך קונסטנטינופול יוהאנס ה-14 לא ותרה בקלות על השלטון. ב-6 באפריל 1340 היא הרעילה את בעלה לשעבר והפכה לקיסרית טרביזונד בזכות עצמה.כדי להבטיח את שלטונה היא שלחה את אירני השניה וילדיה לקונסטנטינופול, שם יהיו תחת השגחתו של אביה הקיסר הביזנטי. היא פנתה לאביה כדי שיחתן אותה עם אציל ביזנטי חזק אולם אביה מת לפני שקבל את הבקשה, בינתיים היא חיה עם מאהב מקרב האצולה הטרביזונדית.
אלא שתקופת שלטונה הייתה תקופה של תסיסה ומלחמת אזרחים. שלוש סיעות נאבקו על השלטון בטרביזונד. סיעה אחת הייתה סיעתה של הקיסרית אירני שכונתה בשם היווני אמיטסנטארוי. אביה ספק לה שכירי חרב ביזנטיים שיגנו עליה, והם נלחמו למענה. הסיעה השניה הייתה סיעת הארכונים, שתמכו בקיסר הקודם תחת פיקודו של קצין המשמר הסבסטוס צניכיטס, מי שהיה אחד משומרי ראשו של הקיסר הקודם ונותר נאמן למשפחתו. הסיעה השלישית, שגם היא תמכה בקיסרית הייתה של המגאס דוקס (מקביל לראש ממשלה) יוהאנס אואנוכוס, שהחזיק במצודת לימניה. הקרבות בין הסיעות היריבות היו יומיומיים. הארכונים השתלטו על מנזר אאוגניוס הקדוש בטרביזונד, בסמוך לארמון הקיסרי, וצפו על מה שקורה בארמון במטרה, להשתלט עליו בסופו של דבר. אלא שב-2 ביולי 1340 השתלט הצבא של המגאס דוקס על המנזר והרס אותו כליל. המורדים וצניכיטס עצמו נשלחו למעצר במצודת לימניה, שם הוצאו כעבור שנה להורג. אלא שצרותיה של אירני לא הסתימו. הפעם מדובר היה באויבים מבחוץ. הטורקמנים תקפו את העיר טרביזונד פעמיים. המתקפה הראשונה נהדפה, אבל המתקפה השניה שהייתה  ביולי 1341 הסתימה בכך שהטורקמנים העלו את טרביזונד באש. בנוסף על כל הצרות הכתה בטרביזונד מגפה קשה.
ב-17 ביולי 1341 הגיעה לטרביזונד אנה אנכוטולו, גיסתה לשעבר, אחותו של הקיסר שחסלה. אנה הייתה נזירה במנזר בירושלים, אבל רצונה להפוך קיסרית גרם לה לוותר על נדר הנזירות, כשהיא מסתמכת על אהבתו של העם לשושלת הקודמת. אנה שהייתה בתם של הקיסר אלכסיוס מגאס קומננוס, ושל הנסיכה הלאזית ג'יאג'ק ג'קלי, הוכתרה בידי נאמניה בלאזיה- אזור בטורקיה של ימינו בו חיה אוכלוסיה קרובה אתנית ולשונית לגאורגים, והיא נהנתה מליווי צבאי של גיורגי החמישי מלך גאורגיה. היא נכנסה לטרביזונד ושם הוכתרה לקיסרית המקומית כאשר בשלב מסוים גם היא וגם אירני טענו כל אחת לקיסרות, אולם נראה היה שמצבה של אנה טוב יותר.
ב-30 ביולי נראה היה שיש לאירני  תקווה, כאשר הגיעו ספינות ביזנטיות עליהן היה דודו של בעלה מיכאל מגאס קומננוס מלווה בקצין הצבא הביזנטי ניקיטס סקולארס, יחד עם שלוש ספינות. מיכאל רצה לשאת אותה לאישה ולהפוך לקיסר טרביזונד. הם נהנו בתמיכה מרחוק של הקיסר הביזנטי יוהאנס הרביעי קנטקוזנוס. אצילי טרביזונד והארכיבישוף אקקיוס נשבעו אמונים לקיסר החדש. אלא שהשמחה הייתה מוקדמת מדי. האצילים הטרביזונדיים תפסו את הקיסר ליום אחד מיכאל, ושבו אותו. הם שחטו לעיניו את כל המשלחת שלו. חיילים לאזיים נאמנים לאנה העלו את ספינותיו באש. הוא הועלה על ספינה בשם אויאניון כשבוי, והיא נשלחה על גבי ספינה פרנקית חזרה לקונסטנטינופול.
באוגוסט 1342 אנה רשמה הישג כאשר צבאה הדף התקפה טורקמנית.
אבל לא כל אצילי טרביזונד היו מרוצים משלטונה של אנה. אחדים מבני משפחות האצולה המתנגדות לה בראשות משפחת סקולארס הפליגו על ספינה ונציאנת לקונסטנטינופול. שם פגשו את בנו של הקיסר ליום אחד מיכאל, יוהאנס מגאס קומננוס, והזמינו אותו לרשת את כס הקיסר בטרביזונד. בספטמבר 1342 תפסו בני משפחת סקולארס את הקיסרית אנה והוציאו אותה להורג בחניקה ב-3 לספטמבר. כעבור יום הגיע יוהאנס לטרביזונד והוכתר לקיסר יוהאנס השלישי בכנסיית תאוטוקוס כריסטופאלוס. משפחת סקולאריוס שתמכה בו הפכה למשפחה החזקה בטרביזונד ונצלה את ההזדמנות כדי לחסל את תומכי הקיסרית אנה ברחבי הקיסרות ובראשם את המשפחה היריבה משפחת אמיצנטריוס
תמונות:
2-1. כנסיית איה סופיה בטרביזונד
3. כנסיית תאוטוקוס כריסטופרוס בטרביזנוד כיום המסגד הגדול פתיח בטרבזון
לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק