חייו הסוערים של בנוונוטו צ'ליני

להרבה אמנים גדולים היה טמפרמנט גדול. אחד מהאמנים הללו הוא בנוונוטו צ'ליני (1500-1571) כבר בגיל 10 התגלה כישרונו האמנותי והוא נשלח בידי אביו לעבוד בבית מלאכתו של הצורף מיכלניולו בנדינלי בפירנצה. בגיל 15 עבר לבית מלאכתו של אנטוניו די סנדרו המכונה מרקונה, שם התבלט כאחד מטובי האמנים בסדנה. אלא שאז הטמפרמנט שלו התגלה לראשונה כאשר בגיל 16 היה מעורב בקטטה חמורה. בעקבותיה גורש מפירנצה. הוא נדד בין הערים סיינה, בולוניה לוקה ופיזה, כשהוא עובד אצל אמנים שונים. ואז שוב חזר לפירנצה. בשנת 1523 שוב דקר מישהו במהלך קטטה. הוא נאלץ לברוח לרומא כשהוא מחופש לנזיר.
אותם ימים היו שיא ימי אמנות הרנסנס ברומא תחת האפיפיור קלמנס השביעי, הוא עבד אצל אמנים אונים ברומא, ועד מהרה התקבל לעבודה אצל האפיפיור עצמו.
בתקופה זו התקרב הצבא הספרדי לרומא בעקבות הברית שכרת האפיפיור עם הצרפתים. צ'ליני הצטרף לצבא האפיפיורי ששמר על מצודת קסטל סנט אנג'לו ברומא. הוא לחם בגבורה (לפחות לפי טענותיו בביוגרפיה שלו) והספרדים נסוגו מרומא אחרי מצור של חודש.
אחרי נסיגת הספרדים חזר צ'ליני לעבודתו כפסל וצורף והמשיך להסתבך בקטטות.
בשנת 1534 מת האפיפיור קלמנס השביעי ובמקומי מונה פאולוס השלישי, צ'ליני המשיך לעבוד בחצרו. בשנים 1537 ו-1538 נסע צ'ליני לפריז שם עבד אצל פרנסואה הראשון מלך צרפת, אולם הוא העדיף לחזור לרומא ולא להשתקע בפריז על אף בקשותיו של המלך הצרפתי.
ברומא הוא שוב הסתבך בקטטות, וצבר שונאים. בסופו של דבר הוא נאסר בקסטל סנט אנג'לו, בטענה שגנב זהב מחצר האפיפיור. הוא ניסה לברוח מכלאו אבל שבר את הרגל במהלך הבריחה, והוחזר לבית הכלא. כעבור כמה חודשים שוחרר מבית הכלא. וחזר לעבודה, אלא שהוא הרגיש שהשנאה כלפיו באיטליה מרובה והחליט בשנת 1540 לנסוע לפריז ולעבוד עבור פרנסואה הראשון. הוא השתכן במושבו של מלך צרפת ארמון פונטנבלו. בתקופה זו פסל כמה מיצירות האמנות היפות ביותר שלו.
אחרי 5 שנים בפריז החליט לחזור לאיטליה. שליט פירנצה קוזימו דה מדיצ'י בקש ממנו שיעבוד עבורו בתקופה זו. לפי האגדה נפל למשכב במהלך יצירת הפסל המפורסם פרסאוס ונקרא  כשהוא חולה מאוד כדי להציל את היצירה אותה ניסו לשוא עוזריו ליצוק. בשנת 1558 כתב אוטוביוגרפיה, ככל הנראה מוגזמת מאוד.
צ'ליני מת בשנת 1571 והוא נחשב לאחד מגדולי אמני הרנסנס.
תמונות מתוך אנציקלופדיה תרבות צייר ג'וזפה ברטולי:
1. בנוונוטו צ'ליני
2. מטבעות זהב שיצר עבור קלמנס השביעי (המוזיאון הלאומי בפירנצה)
3. מגן זהב שנוצר עבור בישוף פרארה (מוזיאון הנשק בטורינו)
4. מלחיה עם דמויותיהם של אל הים ואל האדמה שיצר עבור פרנסואה הראשון 1540  (המוזיאון האימפריאלי וינה)
5. פסל פרסאוס  מחזיק את ראש המדוזה ותהליך יצירתו (לוג'ה די לנצי פירנצה)
לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק