קרב לטקיה

קרב ספינות הטילים הראשון בהיסטוריה נערך ביומה הראשון של מלחמת יום הכיפורים, למעשה בלילה של 6-7 באוקטובר 1973, מול חופי לטקיה שבסוריה, במה שנודע בהיסטוריה כקרב לטקיה.  חיל הים הישראלי החליט להקדים תרופה למכה ולהלחם מול חיל הים הסורי במגרשו הביתי. 
חמש ספינות טילים   יצאו לכיוון סוריה. על המבצע פקד אל"מ מיכאל ברקאי, מפקד שייטת ספינות הטילים (לימים מפקד חיל הים). הספינות היו 3 ספינות מסוג סער- סער, חנית ומזנק (עליה אל"מ ברקאי), ו-2 ספינות מסוג רשף- מבטח ורשף.
הספינות הפליגו לכיוון קפריסין, כדי לה להיות בטווח המכ"ם הסורי, והתכנון היה לתקוף מצפון. הכוח הישראלי ידע שהסורים מצוידים בטילים סובייטיים מדגם סטיקס, שטווח הפגיעה שלהם הוא 27 ק"מ, בשעה שטווח הפגיעה של טיל הגבריאל הישראלי היה 12 ק"מ בלבד. אולם הספינות הישראליות היו מצוידות בציוד לוחמה אלקטרונית ובמוץ , שנועדו "לבלבל" את הטילים מונחי החום של האויב.
כ-35 ק"מ דרום מערבית ללטקיה הבחינה הספינה המובילה מזנק בספינה סורית השטה ללא אורות. ברקאי הורה לירות יריות אזהרה מחשש שמדובר בספינה אזרחית. הספינה הסורית פתחה באש מקלעים. זרקורי הספינה הישראלית אפשרו להבחין שמדובר בספינת טורפדו סורית. ספינת הטורפדו הייתה יעד קטן מדי כדי לבזבז עליו טיל, לכן הספינות ירו עליה בתותחים ומקלעים, בסופו של דבר היא נפגעה מירי תותח הספינה רשף. ברקאי הבין שהכוח נחשף לכן החליט לא להמשיך בתוכנית המקורית. הוחלט שאח"י חנית תטביע סופית את ספינת הטורפדו הסורית. יתר ארבע הספינות פנו מערבה לעבר לטקיה. מכ"ם הספינה רשף הבחין בשולת מוקשים סורית  במרחק של 15 מיל מזרחה. געש ירתה בספינה טיל גבריאל, אולם ברגע היריה הספינה הייתה בטווח המקסימלי של הטיל, והספיקה להתרחק לכן הטיל נפל לים. רשף פגעה במקשת ב-2 טילי גבריאל ואחר כך המלאכה הושלמה בידי אח"י חנית בירי תותחי 76 מ"מ.
יתר ארבע הספינות הבחינו ב-3 ספינות טילים סוריות, 2 מדגם קומאר ואחת מדגם אוסה. הסורים ירו על הספינות הישראליות טילים מטווח ממנו הן לא יכלו להשיב אש. אולם הלוחמה האלקטרונית הישראלית בלבלה את הטילים הסוריים שלא פגעו בפינות הישראליות. בינתיים הספינות הישראליות התקרבו לטווח פגיעה בספינות הסוריות. בנוסף רק לספינת האוסה הסורית נותרו טילים. שתי ספינות הקומאר פנו לעבר נמל לטקיה. הספינות  געש ומזנק היו היחידות שיכלו לירות טילים מהצד הישראלי, ואכן הן שחררו מטח של טילים. מן הצד השני ספינת האוסה הסורית ירתה גם היא שני טילים, שלא פגעו. טילי הגבריאל הרסו את ספינות הקומאר הסוריות. הספינות הישראליות המשיכו במרדף אחרי ספינת האוסה, שעלתה על שרטון, והוכרעה בסופו של דבר מטווח קצר מאוד בידי תותחי ה-40 מ"מ של הספינה מזנק. כך הסתיים בסביבות חצות הלילה שבין 6-7 לאוקטובר 1973 קרב ספינות הטילים הראשון בהיסטוריה. בעקבות הקרב חיל הים הסורי נשאר בנמלים עד סוף המלחמה, וחיל הים הישראלי, שנחשב עד אז ללא משמעותי, זכה ליוקרה רבה.
תמונות:
1. הספינות חוזרות לנמל אחרי קרב לטקיה
2. מפקד חיל הים אלוף בנימין תלם יחד עם אל"מ ברקאי למחרת הקרב
3. אח"י מזנק אחרי הקרב
4. ספינת טילים מדגם קומאר
לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק