שכירי חרב סקוטיים רדשנקס


במאות 15-17 החלו שכירי חרב סקוטיים למלא מקום מרכזי בצבאות אירופה.
אחד מכוחות שכירי החרב הסקוטיים היה הרדשאנקס, שנשכרו לרוב מקרב תושבי איי ההיברידים ואזור ההיילנדס שבסקוטלנד- אזורים בהם שרר עוני רב ואיכלוס יתר. הם שרתו בצבאות שונם באנגליה ואירלנד במאות 15-16. לעתים שבטים סקוטיים שלמים הפכו לצבא שכירי חרב. כך למשל בשנת 1564 שכר האציל הסקוטי סומהריייל בוידהה מקדומנייל, שכר את שרותיו של השבט הסקוטי מקגרגור, בפיקוד ראש השבט.
הרדשאנקס היו לרוב חיל רגלים קל, חמוש בקשתות ארוכות, בחרבות סקוטיות מסוג קליימור, ולעתים בגרזנים. אלו מהם שיכלו להרשות לעצמם כלכלית היו מוגנים בשריון.
במאה ה-16 הם החליפו את כלי הנשק הכבדים שלהם בחרבות סל (חרבות בהן כף היד האוחזת מוגנת על ידי מתכת בדוגמת שתי וערב שמזכירה סל קלוע), שהפכו לנשק הטיפוסי שלהם.
מלכי צרפת החזיקו חיל משמר שהורכב מחיילים סקוטיים, לפי מסורת מלכותית ידועה ששומרי המלך הם חיילים זרים (בהמשך הוחלפו בשויצרים). בפוסט בעבר דברנו על מלך צרפת אנרי השני שנהרג אחרי שהתעקש בטיפשותו להתמודד בטורניר אבירים מול מפקד המשמר הסקוטי שלו גבריאל קמפבל בשנת 1559 (https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=548654131955794&id=477237389097469).
במלחמת שלושים השנה ניתן למצוא שכירי חרב סקוטיים בצבא ההולנדי, ובצבאו של גוסטב אדולף מלך שוודיה (שניהם בצד הפרוטסטנטי) ובצבא דנמרק. כך גם בצבא הפרוטסטנטי של בוהמיה בה שלטה כזכור בתו של מלך אנגליה וסקטלנד המלכה אליזבת' הסקוטית במוצאה אשתו של המלך פרידריך החמישי. בצבאם של המלכים לחורף אחד נלחמו כ-50 אלף חיילים סקוטיים (https://www.facebook.com/historiaolamit/posts/883665621787975). מאידך גם בצבא הקתולי של בית הבסבורג. בצבא הצרפתי שנלחם לצד הפרוטסטנטים על אף שצרפת הייתה מדינה קתולית הייתה גם כך נוכחות סקוטית מרשימה.
גם בצבא שכירי החרב הנודע לשמצה של אלברכט פון ולנשטיין, שנלחם לצד הקתולים הייתה דיויזיה סקוטית בפיקודו של קולונל וולטר לזלי. בתאריך 25 לפברואר 1634 נרצח פון ולנשטיין בחדרו באגר שבהונגריה. רוצחיו היו הקצינים הסקוטיים וולטר לזלי וג'ון גורדון לצד הקצין האירי מייג'ור וולטר דברו.
בין הקצינים הסקוטיים הבולטים במלחמת שלושים השנה, מלבד הנזכרים לעיל ניתן למנות את רוברט דאגלס הרוזן מסקנינג, שהגיע עד לדרגת פילד מרשל בצבא שוודיה, דיויד דרומונד, שהגיע עד לדרגת גנרל בצבא השוודי. ג'ון הפבורן, שהגיע עד לדרגת פילד מרשל בצבא הצרפתי, ג'ימס רמזי המכונה בלאק, שהגיע עד דרגת פילד מרשל בצבא השוודי. רוברט סקוט שהגיע עד דרגת גנרל בחיל התותחנים של דנמרק.
במלחמת שלושים השנה סקוטים שרתו כקלעים וככידונאים. סקוטים מאזור הלואלנדס שרתו גם כפרשים. היו גם סקוטים ששרתו בצבאות שלא השתתפו במלחמה כמו ברוסיה, הונגריה, פולין ומדינות צפון איטליה.
תמונות:
1. חיילים סקוטיים בצבא שוודיה במלחמת שלושים השנה
2. חיילים סקוטיים בצבא שוודיה בתחריט מהתקופה
3. גוסטב אדולף מלך שוודיה נפגש עם קצין סקוטי וקצין גרמני בצבאו ציור של הצייר השוודי-פיני רוברט וילהלם אקמן
4. רצח אלברכט פון ולנשטיין בידי קציניו הסקוטים והאירים

5. חייל סקוטי בהונגריה של המאה ה-17
לפוסט בפייסבוק




תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק