וידקון קויזלינג

הושפעה מאוד ממקבילתה הגרמנית, ודגלה בכך שקוויזלינג יהיה הפיהרר בנורווגיה, בדומה להיטלר בגרמניה. בבחירות של אותה שנה היא זכתה לכ25 אלף מצביעים והצלחה צנועה והצליחה להכנס לפרלמנט, הרבה בגלל תמיכת ארגוני החקלאים. בהמשך ירדה התמיכה בה, בגלל שבדומה לאחותה הגרמנית הפנתה עורף לכנסייה ופנתה לקו פרו גרמני ואנטישמי. ערב פלישת הנאצים לנורווגיה ב1940 מנתה המפלגה כ2000 חברים בלבד. כאשר פרצה מלחמת העולם השניה קויזלינג בקר בגרמניה, והבטיח להיטלר שיתמוך בפלישה גרמנית, היטלר מצידו תמך כספית בנשונל סמלינג.
ב -9 באפריל 19400 ,פלשה גרמניה הנאצית לנורווגיה, המלך הוקון השביעי ברח לצפון נורווגיה (מאוחר יותר יגלה לאנגליה) וניסה לשלוט משם על החלק שעוד לא נכבש. קויזלינג נצל את ההזדמנות והיה לראשון בהיסטוריה שהכריז ברדיו על הפיכה צבאית. אלא שממשלתו החזיקה מעמד חמישה ימים בלבד. כשכיבוש נורווגיה היה כבר ודאי היטלר מינה את הגרמניה יוזף טרבובן לרייכסקומיסאר (מושל מטעם הרייך) של נורווגיה. בהתחלה היו חיכוכים בין השנים אבל טרבובן הבין שיש יתרון במינוי שליט מקומי ומינה את קוויזלינג לראש הממשלה בפברואר 1942.
 קויזלינג חיקה את קן הנשרים של היטלר. התגורר באוסלו במקום שכונה גימלה, שם הלקוח מהמיתולוגיה הנורדית.
 במהלך תקופת שלטון הנאצים בנורווגיה שתפו קויזלינג והנשונל סמלינג פעולה באופן מלא עם הגרמנים. הם היו שותפים לשילוחם של 750 יהודים באוניה קיל למחנות הריכוז וההשמדה, רק 26 מהם שרדו. שאר היהודים הוברחו לשוודיה בידי המחתרת הנורווגית.
ב 8 במאי 1945  הנאצים נכנעו בנורווגיה. כעבור יום קויזלינג נעצר בגימלה. ממשלת נורווגיה הגולה החזירה את עונש המוות במיוחד כדי לטפל באנשים מסוגו, ובאמת וידקון קויזלינג הוצא להורג ביריה באשמת בגידה. בנוסף הוצאו להורג גם בכירי הנשונל סמלינג אלברט ויליאם הגלין ורגנאר סקנקה.
אשתו הרוסיה של קוויזלינג מריה וסילייבנה חיה עד שנת 1980.
 נורווגיה נחשבת כאחת מהמדינות שלא פעלו מספיק להענשת הפושעים הנאציים, בגלל שהחוק בנורווגיה קובע שיש על פשעי הנאצים חוק התיישנות.
תמונות:
1. ועידה של המפלגה בספטמבר 19422 באוסלו. בקדמה קויזלינג בבגדים שחורים מוקף בקצינים נאצים
2. ועידת הנשונל סמלינג- מאחור ניתן לראות את סמל המפלגה
3. מסדר מצדיע לקויזלינג במועל יד
4. סימון חנות של יהודים באוסלו בשנת 1941 הכתובות הן: הפרזיט היהודי תפס אותנו,  9 באפריל";ו"פלשתינה קוראת לכל היהודים. אנחנו לא סובלים אותם יותר בנורווגיה."
לפוסט בפייס



בוק 

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק