הכנסיה הבולגרית והצלת יהודי בולגריה

בזמן מלחמת העולם השניה הייתה בולגריה אחת ממדינות הציר. שכנותיה יוון ויוגוסלביה כבר נכבשו בידי הנאצים. בולגריה לא נכבשה, אך הייתה ציפיה מצד הנאצים שבולגריה תסגיר את יהודיה. בסוף שנת 1940 נחקק בבולגריה "החוק להגנת האומה", לכאורה חוק להסדרת מצבם של המיעוטים במדינה, בפועל חוק שכוון נגד יהודי בולגריה.
בנובמבר 1940 התכנס סינוד (ועידה) של כנסיה הבולגרית. 111 אנשי כנסיה בראשם המטרופוליט סטפן קראו לשנות את החוק כדי שלא לפגוע בזכויות היהודים בבולגריה. החוק עבר במתכונתו המקורית, ואף אושר בידי המלך בוריס השלישי. המטרופוליט סטפן המשיך להילחם בגזרות נגד היהודים.
קרלה, שגריר גרמניה בבולגריה, היה מודאג מפעילותו, וביקש ביולי 19433 מממשלת גרמניה שתחסל אותו.
בתחילת 1943, עמדו הבולגרים לשלוח 8000 מיהודי סופיה למחנות. ראש הקהילה היהודית בסופיה, אברהם אלפסי, פנה למטרופוליט סטפן. המטרופוליט נסע לארמון המלך וביקש להפגש עימו. המלך ניסה להתחמק בטענה שהוא חולה, אבל המטרופוליט לא ויתר, ובסופו של דבר המלך קיבל אותו. המטרופוליט איים שאם הגזרה תמומש, ייתן הוראה לכנסיות ולמנזרים בבולגריה לתת מקלט ליהודים. המלך החליט לדחות את גזרת גירוש 800 היהודים.
באותו חודש החל ריכוזם של 15000 יהודים בעיר פלובדיב. הבישוף המקומי, המטרופוליט קיריל, שלח מברק למלך בו התחנן שתבוטל הגזרה. הוא פנה גם לראש המשטרה המקומית ואמר שאם הגזרה תמומש, יפסיק לפעול לפי החוק הבולגרי, ויפעל רק לפי צו מצפונו. לפי אחת מהעדויות הוא גם התיישב על מסילת הרכבת, כדי למנוע ממנה לנסוע. בסופו של דבר, כאשר הגזרה בוטלה הוא הלך לבית הספר היהודי בפלובדיב בו רוכזו היהודים למסור להם את הבשורה.
באפריל 19433 התכנס סינוד של הכנסייה הבולגרית. הם החליטו פה אחד, שאינם מסכימים עם תורת הגזע, ועם פגיעה בזכויותיהם של יהודים ויהודים שהתנצרו, ואינם מוכנים שיפגעו. הם שלחו את החלטתם למלך. המלך מצידו הזמין את מליאת הסינוד לארמונו, וניסה לשכנע אותם שימתנו את הכרזותיהם.
 הלחץ לגרש את יהודי בולגריה גבר. אלכסנדר בלב, ראש הקומיסריון הבולגרי לענייני יהודים, הציע שתי דרכים לגירוש היהודים - מסירה ישירה לידי הגרמנים, או הגלייה לערי השדה. המלך בחר באפשרות השניה. כשהתקבלה מדיניות גזרת הגירוש פנו שניים מראשי הקהילה, הרב דניאל ציון והרב אשר חננאל, למטרופוליט סטפן. המטרופוליט פנה למלך וביקש ממנו שיגלה רחמי אב כלפי היהודים, והוסיף שאם יאונה כל רע ליהודים אלוהים ינהג בו מידה כנגד מידה. כאשר שני הרבנים נעצרו, ניסה המטרופוליט סטפן לבטל את מעצרם. בסופו של דבר הכנסייה הבולגרית לא הצליחה למנוע את גרושם של היהודים לערי השדה, אך הצליחה למנוע הסגרתם לידי הגרמנים ושילוחם למחנות הריכוז וההשמדה. בכך ניצלו היהודים אזרחי בולגריה. יחד עם זאת בשטחים הכבושים בידי בולגריה תראקיה ומקדוניה, בהם גרו יהודים ללא אזרחות בולגרית, היהודים נשלחו למחנות.
המטרופוליט סטפן (נפטר ב-1957) והמטרופוליט קיריל (נפטר ב-19711) קיבלו בשנת 2002 תואר חסידי אומות העולם, ולאחרונה עלתה הצעה להעניק לכנסייה הבולגרית פרס נובל לשלום על פועלה להצלת היהודים.
תמונות:
1. המטרופוליט סטפן
2. המטרופוליט קיריל

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק