הקרב על טירת זברז'

בשנים 1649-57 פרץ באוקראינה של ימינו מרד קוזאקים גדול בראשות ההטמן הקוזאקי בוהדן חמלניצקי. המרד היה נגד ממלכת פולין-ליטא, אך מי שסבל בו במיוחד היו היהודים, שמאות אלפים מהם נרצחו בפוגרום המכונה פרעות ת"ח ות"ט.
במקביל התנהלה מלחמה בין הכוחות הפולניים לבין המורדים  של חמלניצקי (נכנה אותם לשם נוחות בשם האנכרוניסטי אוקראינים).
אחד הקרבות החשובים במרד היה הקרב על טירת זברז'.
כוח עצום שמנה 70 אלף קוזאקים אוקראיניים בפיקוד חמלניצקי ועוד 700 אלף טטארים מקרים בפיקוד הח'אן איסלאם גיראי השלישי צר על טירת זברז', טירה קטנה בשטח אוקראינה של ימינו, שנבנתה במאה ה-17 בידי מהנדס הולנדי. בטירה התבצרו בין 9000 ל15 אלף חיילים פולנים-ליטאים, ההבדל במספרים נובע ככל הנראה מהכללתם של אזרחים. על הפולנים פקד באופן רשמי אנדז'יי פירליי אולם בפועל המפקד היה ככל הנראה ירמי וישניוביצקי. ההתנגשות בין הכוחות החלה ב10 ביולי 1649 כשהכוח האוקאיני-טטארי, הרג כמה חיילים פולניים. הפולנים הגיבו במהירות והדפו את ההתקפה. הפולנים הסתגרו בטירה ובמהלך הימים הבאים הדפו פעם אחר פעם את ההתקפות האוקראיניות. במקביל הפולנים חזקו את ביצורי הטירה, והאוקראינים התקיפו אותה בארטילריה, אך נכשלו בניסיון להכניע אותה.
ב233 ליולי הייתה הפסקת אש קצרה, בה הצדדים היו במשא ומתן שנכשל. ושוב ההתקפות האוקראיניות נכשלו. האוקראינים ניסו להציף את העיר כשניסו ללא הצלחה להרוס סכר, אך הפולנים הגנו עליו ומנעו מהם את המשימה. הפולנים המשיכו לחזק את הביצורים ועצרו התקפה נוספת ב30 ליולי.
הפיקוד הפולני נתן אישור ל40000 אזרחים לעזוב את המצודה, אולם לרוע מזלם הם נפלו בידי הטטארים ונטבחו. מאז נמנעו הפולנים להענות לבקשות עזיבה של אזרחים.
 בתחילת אוגוסט ניסו הכוחות הנצורים לקרוא לעזרת המלך, מיקולאי שקטוצקי הצליח לחמוק והגיע למלך בתאריך 6 או 7 באוגוסט. ממש באותו זמן ניסו האוקראינים את מתקפתם האחרונה ושוב נהדפו. ואז הגיעה התגבורת בפיקוד מלך פולין יאן השני קז'ימיז'. כוחותיו של החמלניצקי נאלצו לעזוב את המצור כדי להלחם במלך הפולני. במקביל סכלו הפולנים ניסיון אוקראיני לחדור לעיר באמצעות מנהרה.
ב17 לאוגוסט נחתם הסכם זבורוב בין הקוזקים לפולנים. אלא שב200 לחודש חמלניצקי חזר וניסה לחדש את המצור. הקוזאקים עזבו אחרי ששולם להם סכום של 40 אלף טאלר. בסופו של דבר ההרוגים שלהם מנו כ50 אלף לעומת כמה אלפים הרוגים לפולנים.
תמונות:
1. טירת זברז'
2. חיילים פולנים בקרב זברז'
3. בוהדן חמלניצקי
4. הח'אן הטטארי של קרים איסלאם גיראי השלישי
לפוסט בפייסבוק




תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק