העבדות ברומא

לכבוד פסח נעסוק הפעם בעבדות ברומא העתיקה.
ברומא העתיקה היה מקובל לשעבד את שבויי המלחמה. השבויים היו רכוש המדינה, שהייתה משתמשת בהם לפי צרכיה. לעתים קרובות הם היו נמכרים לאזרחים. אחרים היו נשארים עבדים בשרות המדינה הרומית. גם מי שערק מהצבא, או לא שלם חובות היה הופך לעבד אם נתפס. כך הגיע מספר העבדים ברומא במאה הראשונה לפני הספירה ל2 מיליון!. היו משפחות שהחזיקו עבד אחד, אחרות החזיקו אלפים. הממונה על העבדים נחשב אבי המשפחה שהיה רשאי לשפוט ולהעניש את העבד, ואף להרוג אותו אם רצה.
העבדים עסקו במבחר עבודות היו ביניהם עבדים בשרות חקלאים שעבדו כבולים בשלשלאות כדי שלא יוכלו לברוח. הם ישנו בתת תנאים, אכלו מזון דל ונענשו עונשים קשים כולל הלקאות ועינויים, שלעתים הסתימו במוות אם הפרו את המשמעת או ניסו לברוח.
מעט יותר טובים היו התנאים של העבדים שעבדו כמשרתים בבתים שעסקו בניקיון בבישול או במזכירות. היו גם עבדים משכילים שעבדו בהעתקת ספרים, כתיבת מכתבים, הוראה ורפואה. רובם היו יוונים במוצאם.
גם הגלדיאטורים שנלחמו בזירה היו ברובם המכריע עבדים, כשהמפורסם בהם הוא ספרטקוס שהנהיג את מרד העבדים הגדול עליו דברנו בפוסט קודם.
העבדים בשרות המדינה עסקו בעבודות ציבוריות כמו בניית גשרים ואמות מים, סלילת כבישים וכו'
אם עבד היה בורח מאדוניו, היו מפרסמים כרוזים עם פרטיו בכל הסביבה. פרס היה מושת על ראשו של מי שהיה מסגיר אותו. אחרי שנתפס היו טובעים על מצחו את האות F קיצור של המילה הלטינית FUGITIVUS- עריק, לעיתים גם היו תולים על צוארו קולר עם אותה מילה. עבדים שהתפרעו אולצו לעבוד כאשר הם כבולים בשלשלאות.
תקוותם הגדולה של העבדים הייתה להשתחרר. טקס שחרור העבדים כונה בלטינית MANUMISSIO- שלוח. לעתים הטקס נעשה מול פקיד ממשלתי, לעתים ברישום העבד ברשימת האזרחים (עבד לא נחשב אזרח) או צו של הבעלים שהעבד משוחרר. העבד המשוחרר כונה ליברטינוס, הוא לא נהנה מזכויות אזרח מלאות, בתקופת הרפובליקה למשל הייתה לו זכות לבחור אך לא להבחר. הוא היה נשאר מעין קליינט של אדוניו לשעבר ונשא את שם משפחתו. בתקופת הקיסרות חל שיפור במצב העבדים המשוחררים, עבדי קיסרים שששוחררו מונו לעתים למשרות ציבוריות כולל ממוני פרובינציות ומפקדים בכירים בצבא ובצי. היו גם עבדים שהצליחו בעסקים והתעשרו כמו מרקוס ורגיליוס אאוריסקס האופה עליו דברנו בפוסט הזה https://www.facebook.com/historiaolamit/posts/684714201683119
תמונות:
1. עבדים בשלשלאות (מתוך תרבות צייר ג'וזפה ברטולי)
2. מכירת עבדים בשוק רומי (מתוך תרבות צייר ג'וזפה ברטולי)
3. קולר של עבד שברח ונתפס (צלמתי במוזיאון מרחצאות דיוקלטיאנוס ברומא)
4. גלדיאטור רומי על רקע על קוליסאום (מתוך תרבות, צייר אלסנדרו פדיני)

לפוסט בפיי



סבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק