חילות הזואבים

בשנת 1830 כבשה צרפת את אלג'יריה. כבר באותה שנה החלו לגייס חיילים מקרב האוכלוסייה המקומית. היחידה שהורכבה משרידי צבא הדיי- הוא שליט אלג'יריה לפני בוא הצרפתים, שהיה וסאל עוסמאני, ומגויסים חדשים מקרב תושבי המקום הערבים והברברים. היחידה לבשה בגדים שהזכירו את מדיהם הקודמים, וכללו מכנסיים וחולצה רחבים מעיל ותרבוש. היות שהמגויסים הראשונים היו קבילים משבט זאווה, קבלה היחידה את השם זואבים. עם השנים בגלל הענות נמוכה החלו לגייס ליחידה גם צרפתים (ויהודים אלג'יראים), אך היחידה המשיכה להלחם בלבוש אוריינטלי עד תחילת המאה העשרים והמשיכה להתקיים ולהלחם בכל מלחמות צרפת עד נסיגת הצרפתים מאלג'יר.
 יחידת הצבא הצרפתי שנלחמת בבגדים "אוריינטליים" יצרה טרנד בצבאות מערביים שהקימו יחידות זואבים משלהם, שכל קשר בינם לבין אלג'יריה היה מקרי בהחלטה.
 צבא מדינת האפיפיור למשל הקים יחידת זואבים שהורכבה ממתנדבים קתולים מרחבי העולם. הם נלחמו במלחמה מול צבא איטליה בשנים 1860-1.
בשנת 18633 פרץ בפולין מרד האביב נגד השלטון הרוסי. הצרפתי פרנסואה רושברון, שהיה קודם לכן מפקד ביחידת הזואבים, הקים גדוד זואבים פולני, שכונה "הזואבים של המוות", שנלחם בגבורה במרד הכושל.
בשנת 18566 גם הצבא הבריטי נדבק בטרנד, כשהחל להלביש יחידות שהורכבו מחיילים ממוצא אפריקני במדי זואבים. בין היחידות היו הרגימנט המערב הודי, שהורכב מחיילים בני האיים הקריביים. מדים אלא משמשים כמדי שרד של צבא ברבדוס עד היום. בנוסף על אלה אמצו את המדים הזואביים גם ביחידות אפריקניות בצבא הבריטי, כמו רגימנט חוף הזהב (כיום גאנה) ומשמר הגבול המערב אפריקני.
בשנים 1872-66 הייתה בספרד מלחמת אזרחים שכונתה המלחמה הקרליסטית השלישית. שרתו זואבים בצבא הקרליסטי (תומכי המלך קרלוס), חלקם שרידי הזואבים של האפיפיור.
גם לעולם החדש הגיעו יחידות זואביות. בצבא הברזילאי הוקמה בשנת 18655 יחידה שהורכבה מחיילים אפרו-ברזילאים ממדינת באהיה שכונו הזואבים של באהיה. בין השאר הן נטלו חלק במלחמת פרגואי.
במלחמת האזרחים האמריקנית נלחמו בשני הצבאות יחידות רבות של זואבים. בצבא האיחוד היו כ70 יחידות מתנדבים במדי זואבים, ואילו בצבא הדרום היו 25. גם בהמשך המאה ה-19 המשיכו להתקיים בצבא האמריקני יחידות שלבשו מדים זואביים.
תמונות:
1. זואבים צרפתים במלחמת קרים צייר אלכסנדר רצ'ינסקי 1858
2. זואבים צרפתים במלחמת העולם הראשונה
3. מייג'ור אוריילי, קצין אירי ביחידת הזואבים האפיפיורית
4. זואבים פולנים בקרב מיאחוב 1863 צייר ולרי אליאס רדזיקובסקי
5. זואבים ברגימנט הבריטי המערב הודי 1874 צייר א.ב אליס
6. זואב ברזילאי במלחמת פרגואי
7. זואבים ברגימנט ממדינת ניו יורק במלחמת האזרחים האמריקנית
לפוסט בפייסבוק






תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק