לורנצו "המפואר" דה מדיצ'י

לורנצו "המפואר" דה מדיצ'י (1449-1492) היה נכדו של מבסס השושלת בשלטון בפירנצה, קוזימו דה מדיצ'י. כבר בשנות העשרה שלו נשלח למשימות דיפלומטיות בשם אביו פיירו. בנוסף הצליח לפייס את יריבתה הגדולה של משפחת מדיצ'י בפירנצה, משפחת פיטי, באמצעות כמות גדולה של דוקאטים.
בגיל עשרים עלה לשלטון  יחד עם אחיו ג'וליאנו, אחרי מות אביו. רבים מהסוחרים ואנשי הגילדות של פירנצה פקפקו ביכולתם לנהל את העיר. יריביהם המרים ביותר היו המשפחה החזקה השניה של פירנצה, משפחת פאצי. בשיתוף עם האפיפיור סקסטוס הרביעי והארכיבישוף של פיזה הם קשרו קשר נגד בני מדיצ'י. ב26 לאפריל 1478, במהלך מיסה בכנסייה סנטה מריה דל פיורה, תקפו חמושים שנשלחו בידי משפלת פאצי את שני האחים, ג'וליאנו נהרג, לורנצו, הגן על עצמו בחרבו ונפצע, אך הוברח בידי חברו המשורר פוליטיאן למקום בטוח. ניסיון הרצח הגדיל את תמיכתם של בני פירנצה בלורנצו, שבצעו לינץ' בקושרים ורצחו את הארכיבישוף מפיזה. בני משפחת פאצי ניסו לתפוס את השלטון באמצעות תמיכה מבחוץ- הם קבלו את תמיכתו של מלך נפולי ושל האפיפיור סקסטוס הרביעי, שהבטיח למשפחת פאצי את השלטון על פירנצה במידה שההשתלטות תצליח.
 כאן לורנצו הוכיח יכולת דיפלומטית מדהימה. הוא הצליח למשוך לצידו את פרדיננדו מלך נפולי, את וונציה ואת חברו הטוב פרנצ'סקו ספורצה, שליט מילאנו. הם הקימו ברית צבאית ומסחרית כלל איטלקית, שתרמה רבות לכלכלתה של פירנצה. הבריתות תרמו לשלום בין מדינות איטליה ולשגשוג כלכלי.
 גם בתחום האפיפיור המצב השתפר כאשר האפיפיור סקסטוס מת ועלה במקומו אינוקנטיוס השמיני. היחסים של אינוקנטיוס והמדיצ'ים היו מצוינים. בנו של האפיפיור פרנצ'סקו התחתן ב1486 עם בתו של לורנצו מדלנה. ג'ובאני, בנו בן ה14 מאידך, מונה לקרדינל- בהמשך ב1513 יהפוך לאפיפיור לאו העשירי. גם ג'וליו בנו של האח שנרצח ג'ובאני, שאומץ בידי לורנצו, יהפוך בהמשך לאפיפיור קלמנס השביעי. בכך נכנסה גם את משפחת מדיצ'י למועדון משפחות האצולה האיטלקיות שהוציאו אפיפיורים.
 לורנצו הפך לפטרונם של אנשי רוח ואמנים שהפכו את פירנצה למרכז הרנסנס בהא הידיעה. בין האמנים היו הפילוסוף מרסיליו פיצ'ינו, הנסיך הפילוסוף פיקו דה לה מירנדולה, המשוררים פייטרו במבו, לואיג'י פולצ'י, פוליציאנו. הצייר אנדראה דל ורוקיו, הארכיטקט והפסל ג'וליאנו דה סנט גאלו, הציירים פיליפו ליפי וסנדרו בוטיצ'לי, לאונרדו דה וינצ'י וגם אמן צעיר בשם מיכאלאנג'לו.
אולם טעות אחת גדולה, כמעט הביאה התמוטטות כל המפעל שבנה לורנצו- הבאתו של הכומר האנטי אפיפיורי ג'רולימו סבונרולה עליו דברנו בפוסט הזה https://www.facebook.com/historiaolamit/posts/731005970387275.
תמונות:
1. לורנצו דה מדיצ'י מתוך אנציקלופדיה תרבות
2. כנסיית סנטה מריה דל פיורה בפירנצה
3. מדיצ'י עם שלושה מאמני חצרו ורוקיו גירלנדיו ובוטיצ'לי


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק