הקמת המדינה הארמנית 1918

שנת 1918 מלחמת העולם הראשונה מתקרבת לסופה. במהלך המלחמה נספו 1.5 מיליון ארמנים בידי הצבא העוסמאני. רוסיה פרשה זה מכבר מהמלחמה, והייתה עסוקה מדי בענייניה הפנימיים מכדי לשלוט בפרובינציות הארמניות שלה.
לתוך החלל שהשאירה האימפריה הרוסית נכנס צבא ארמני חדש, שהורכבו מארמנים ששרתו בעבר בצבא הרוסי, והעוסמאני ומגויסים חדשים. בראש הצבא עמדו הגנרלים תומס נזרבקיאן ודרסטמט קנאיאן.
הצבא העוסמאני אמנם היה מובס ומוכה, אבל חשב שהוא יכול לנצל את המצב הפוליטי כדי לפלוש לארמניה הרוסית. מטרתם הייתה להשתלט על בארות הנפט של באקו שבאזרביג'ן. במאי 1918 העוסמאנים כבשו את העיר הארמנית אלכסנדרופול (כיום גומרי), והתקדמו לעבר הבירה ירוואן. הארמנים ידעו היטב מה חוללו העוסמאנים לאחיהם במזרח אנטוליה, והחליטו להלחם על השרדותם בכל מחיר. אנשים מכל שדרות החברה, כולל נשים וילדים התגיסו למאמץ המלחמתי, מי כלוחם ומי כמסייע לחימה.
ב-21 למאי 1918 גבר כוח עוסמאני בפיקודו של זיהני ביי על יחידה ארמנית של 600 רגלים ו-250 פרשים, וכבשו את סרדרבד (או סרדרפט) וכך החל מה שנודע כקרב סרדרבד. העוסמאנים התקדמו יגגנוט. הגנרל מווסס סיליקיאן הורה לארמנים בפיקודו של פוגוס בק פירומיאן לערוך מתקפת נגד נגד העוסמאנים. מתקפת הנגד הצליחה והעוסמאנים נסוגו 15 ק"מ מערבה. העוסמאנים ניסו לארגן את כוחותיהם מחדש ולחצות את נהר ארקס, אבל נבלמו בידי הרגימנט הארמני החמישי.
ב-27 למאי ערך כוח ארמני בפיקוד קולונל קרפט חסן פשיאן תרגיל איגוף ותקף את העוסמאנים מאחור. יתר היחידות הארמניות תקפו את היחידות העוסמאניות מקדימה, וגרמו לתבוסתן המוחלטת ולנסיגתן. בעקבות הניצחון הוכרזה ב-30 במאי 1918 הקמת רפובליקה סובייטית עצמאית, שלא האריכה ימים ונבלעה בידי המדינה הסובייטית.
תמונות:
1. פוגוס בק פירומיאן
2. מבצר גומרי
3. לוחמים ארמניים 1918
4. ציור של קרב סרדרבד מאת סרגיס מורדיאן
5. תוומס נזרבקיאן
5. מווסס סילקיאן
6. סגל הפיקוד של הצבא הארמני
7. אנדרטת זיכרון באתר הקרב
לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק