בולגרים נגד צלבנים קרב אדריאנופול 1205

כזכור מפוסט בעבר  (https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=555770624577478&id=477237389097469) מסע הצלב הרביעי בשנת 1204 לא הגיע לארץ ישראל אלא היה השתלטות צלבנית על קונסטנטינופול בירת האימפריה הביזנטית. הקיסר הביזנטי הוחלף בידי נסיך צלבני בלדווין מפלנדריה (כיום בבלגיה), שהפך לבלדווין הראשון, קיסר האימפריה הלטינית, הקיסרות הצלבנית שקמה על חורבותיה של האימפריה הביזנטית.
אבל הקיסרות הלטינית שראתה עצמה ממשיכתה של האימפריה הביזנטית, לא הסתפקה בשטחים שכבשה אלא שאפה לכבוש את בולגריה השכנה, שהייתה בעבר טריטוריה ביזנטית. הם קבלו אור ירוק מהאפיפיור אינוקנטיוס השלישי, שדן בעבר עם הצאר הבולגרי קלויאן אסן  על הצטרפות הבולגרים לכנסייה הקתולית, אולם דיונים אלה לא יצאו לפועל. מצד שני גם לבולגרים היו טענות משלהם לבעלות על כתר הקיסר בקונסטנטינופול. בסוף 1204 פרץ מרד נגד הקיסרות הלטינית במספר ערים יווניות בתראקיה- כיום החלק המערבי ביותר של טורקיה, באזור האירופה. אחת הערים המורדות הייתה העיר המבוצרת אדריאנופול (כיום העיר אדירנה שבטורקיה במשולש הגבולות עם בולגריה ויוון). הצבא הצלבני בפיקודו של בלדווין הראשון צר על אדירנה במשך שבועיים. בינתיים הגיע הצאר קלויאן בראש צבא בולגרי, שאליו הצטרפו כוחות פרשים קומאניים.
ב-14 לינואר 1205 כוח צלבני בפיקוד הרוזן לואי הראשון מבלואה בצע מרדף אחרי הפרשים הקומאניים. הכוח הצלבני הרודף  נפל  למארב קומאני. במה שנודע בהיסטוריה כקרב אדריאנופול של שנת 1205. בולגרים ארבו לצלבנים באזור ביצתיי השליכו קרסים מחוברים לחבלים והפילו את האבירים הצלבניים מסוסיהם, מה שגרם להם להלחם בלחימת רגלים בה היו הרבה פחות יעילים. 300 אבירים צלבנים שהוו כמעט את כל הכוח נפלו בקרב, והצבא הצלבני נהרס כליל. הקיסר בלדווין הראשון נתפס בידי הצאר קלואין ועיניו עוורו. הוא נאסר לשארית חייו בטירת צארווץ בווליקו טרנובו שבבולגריה, שקרויה עד היום על שמו טירת בלדווין. הדוג'ה של וונציה אנריקו דנדולו נפצע בקרב אנושות ומת בקונסטנטינופול מפצעיו.
תמונות:
1-2 קרב אדריאנופול 1205 בציורים של ואסיל גוראנוב וולאד
3. נפילתו של בלדווין בידי הבולגרים
4. טירת בלדווין בווליקו טרנובו
5. פסל הצאר קלויאן שנעשה על פי שחזור של מבנה הגולגולת שלו
6. בלדוין מפלנדריה
לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק