גדוד נ"מ 947 במלחמת לבנון הראשונה

היחידה המעוטרת ביותר בחיל האוויר, ואחת המעוטרות ביותר בצבא במלחמת לבנון הראשונה, לא הייתה טייסת של מטוסים, אלא דווקא יחידה מתנייעת של תותחים נגד מטוסים. מדובר בגדוד נ"מ 947, שהיה מצויד בתותחי וולקן רב קניים. הגדוד שהשתתף באופן פעיל בלחימה זכה ב-11 צלש"ים מכתבי הערכה ואותות הצטינות בהם עיטור המופת.
הגדוד בפיקוד אל"מ ישראל שראל נכנס ללבנון יחד עם כוחות החי"ר והשריון. אמנם הגדוד מלא את תפקידו המקורי והפיל מטוס אחד, אבל עיקר כוחו במלחמה, התבטא בשימוש בכוח האש של תותחי הוולקן נגד האויב על הקרקע.
על כך זכה ישראל שראל בצל"ש מפקד חיל האוויר. בקרבות במלחמה הגדוד סבל מהרוגים ופצועים.
 ביוני 1982 נלחם הגדוד באזור הזהרני. זחל"ד החימוש של הגדוד נפגע מאש האויב ונהגו נפגע. אחד מחיילי צוות החימוש סמ"ר משה בכר, על אף  שלא היה לו כלל רישיון  על נגמ"ש, נהג על הכלי,   וחלץ אותו מהאש. בנוסף על כך תקן תותח וולקן תקול תחת אש. בעקבות כך זכה בצל"ש מפקד חיל האוויר.
אחד הקרבות הקשים בהם נטל הגדוד חלק היה בשדה התעופה בבירות בתאריך 4 באוגוסט 1982. אחד מחיילי הגדוד רב"ט ירון לוינס, שהיה נהג נגמ"ש לקח את הפיקוד על הפלגה במקום מפקדו שנפצע ארגן את פינוי הפצועים וסייע בפינוי הפצועים בעצמו, עד שפונה בעצמו בעקבות פציעה. בעקבות כך הוענק לו אות המופת.
קצין החימוש של הגדוד סגן משה לוי זכה בצל"ש מפקד חיל האוויר בזכות ארגון פינוי הפצועים בקרב בשדה התעופה בבירות, כאשר הוא עצמו פצוע, וסרב להתפנות עד שראה שיתר הפצועים מפונים.
בנוסף עליהם היו חיילים נוספים מהגדוד שזכו בצלש"ים ומכתבי הצטינות.
תמונות:
2-1. תותחי נ"מ וולקן
לפוסט בפייסבוק

תגובות

  1. רציתי לדעת למה לא מזכירים את החייל וולף שנהרג למיטב ידיעתי תודה

    השבמחק
    תשובות
    1. איתן דוד וולף נהרגו מפגיעת פגז במלחמת שלג. וולף היה נהג הנגמש

      מחק
  2. למה לא מדברים על גדוד 66 ירדנו ללבנון ןנלחמנו יחד הייתי מילואים בגדוד 190 יום מילה טובה ל66

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק