רצח פרנץ פרדיננד

שלוחי מצווה אינם ניזוקים, הוא משפט שטבעו חז"ל. לפחות שלוח מצווה אחד גם ניזוק וגם גרם למלחמת עולם. הכוונה היא ליורש העצר האוסטרו הונגרי הארכידוכס פרנץ פרדיננד לבית הבסבורג.
ארגון היד השחורה היה ארגון סרבי לאומני, שהיה אחראי לסדרה של מעשי רצח פוליטיים בהם הרצח האכזרי של אלכסנדר הראשון מלך סרביה ואשתו המלכה דראגה.
ביום 28 ליוני 1914  חוליית מתנקשים מהארגון ארבו לשיירת המכוניות של הארכידוכס  במקומות שונים בסרייבו. אחד המתנקשים מחמדבשיץ שהיה חמוש ברימון נתן לשיירה לחלוף על פניו, לטענתו בגלל שהיה בקרבתו שוטר. גם מתנקש נוסף צוברילוביץ, שהיה חמוש ברימון ואקדח, העדיף לא לירות.
מתנקש שלישי בשם צ'ברינוביץ' השליך רימון על המכונית הארכידוכס ואשתו לא נפגעו אולם 16-20 בני אדם נפגעו בדרגות שונות. צ'ברינוביץ' ניסה להתאבד, אך נכשל בנסיונו, ונהרג בלינץ' בידי המון זועם. הארכידוכס ציווה על השיירה להמשיך לנסוע לכיוון בית העיריה כשהוא חולף על פני שלושה מתנקשים נוספים פופוביץ' גרבז' ופרינציפ, שלא הספיקו לעשות דבר.
הארכידוכס המשיך לבית העיריה שם הוא ואשתו המשיכו בפעילויותיהם, כאשר הד ניסיון ההתנקשות באוויר. ואז הארכידוכס התעקש לנסוע לבית החולים לבקר את הפצועים. השיירה בחרה בכלל במסלול צדדי, אבל אחד המתנקשים, גברילו פרינציפ שכלל לא ידע שהארכידוכס יצא חי מכל העסק והיה בדרכו לקנות סנדויץ הבחין בשיירה חסל ביריות את הארכידוכס  שהיה בדרכו לקיים מצוות ביקור חולים. ומכאן המשך הסיפר ידוע.
תמונות:
1. שלושה מהמתנקשים גרבז פרינציפ וצברינוביץ
2. הארכידוכס ואשתו יוצרים מעיריית סרייבו לנסיעה הגורלית.
3. חיסול הארכידוכס מתוך העולם מראשיתו ועד ימינו צייר די מריה
לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק